Anytec A33 – mäktig pansarvagn med extra allt
Åtta-komma-fyra-miljoner! Om den siffran känns acceptabel så är resten till stor del en omtumlande resa i positiv bemärkelse. Se när Skippo testar den nya stridshingsten Anytec A33.
Pansarvagn, stridshingst och råskinn. Det är återkommande ord när Skippos utsände reporter ställs inför Anytecs stora satsning på en båt som ska kunna leverera oavsett väder. Och som gör det när andra båtar med fördel stannar kvar i tryggheten bakom vågbrytarna i hamnen. Att det sedan råder gynnsamma förhållanden under denna testdag må vara. Det finns likväl ingen anledning att tvivla.
Stadig snarare än snabb
Därav ett skrov med inbyggd pondus som ligger stadigt snarare än att försöka balansera högt på sina steglister för att nå en riktigt hög toppfart. Men en väl tilltagen bestyckning knuffar ändå på ekipaget ordentligt – även om skrovet inte hör till de mest lättdrivna.
Med detta sagt släpper vi de 900 hästkrafterna fria och får det bekräftat. Anytec A33 accellerar snabbt och går särdeles tryggt, stabilt, odramatiskt och kanske framför allt tyst där det sistnämnda delvis kan förklaras med en mycket ombonad inredning med tjock stoppning i väggar och tak. Mer om det i videon ovan.
Andra har också läst:
Svår balansgång
Vi har alltså att göra med en allväders-, året runt-, bruks- och någorlunda anpassad familjebåt på en och samma gång. En kombination som många båttillverkare har försökt sig på med högst varierande resultat. Men som Anytec i mångt och mycket klarar med den äran.
Så långt så gott som idel dur och inget blir sämre av när förarplatsen ska utvärderas. En ovanligt väl genomtänkt sådan ur ergonomisk synpunkt där den elektroniskt inställbara och dämpade Grammer-stolen, de många skärmarna, specialfinesserna och körkomforten i stort bara är några av frestelserna.
Bensinförbrukningen galopperar
Men – ursäkta klyschan – smakar det så kostar det. Att köra en pansarvagn/stridshingst/råskinn av denna kaliber innebär allt som oftast mycket våt yta under skrovet och därmed hög förbrukning. I 30 knop stannar flödesmätaren först på 3 liter per sjömil. Gott så. Men i högre hastigheter så galopperar förbrukningen iväg. I 40 knop ligger förbrukningen när vi testar på 3,7 liter per sjömil. I 45 knop blir det ordentligt mycket dyrare med en förbrukning på 4,9 liter per sjömil och i 50 knop 6,2 liter per sjömil! Om man öppnar spjällen på vid gavel kommer man upp i förhållandevis måttliga (sett till effekten) 52 knop.
8,4 friska miljoner
Sist men inte minst kommer Anytec A33 också med en rejäl prislapp. Men i de 8,4 miljoner som båten kostar ingår också en evighetslång lista av frestelser.
Se testen!