Skippo testar

Willy's X7 – överraskande snabb styrpulpetare som lastar stort

Trygg, krusidullfri och med en god skopa körglädje. Så kan vi sammanfatta Willy´s X7 – styrpulpetaren med tydliga släktband till en tidigare favorit hos Skipporedaktionen.

Men vad är detta? Nog ser den där allt ut som en båt ni på Skippo testat tidigare!

Så skulle det kunna låta från en som har pli på sina styrpulpetsbåtar. Särskilt fel hade man inte heller haft. Willy’s X7 har inte bara stora likheter utan är i själva verket samma båt som Cremo 650 CC. En modell överraskade och vann lovord från Gustav Morin vid vårt test tidigare i år.

Men hur står den sig denna Österbottniska styrpulpetare mot sin like och faller vår redaktör Elias för en gubbåt?

Willy’s X7 fångar essensen av vad en styrpulpetsbåt bör vara

Det blir allt vanligare att tillverkare försöker tränga in så mycket funktioner och finesser som det bara går i en liten plattform. Det ska vara ruff, toalett, duschmunstycken, stereo och så vidare.

En trend som Willy´s X7 tagit tydligt avsteg från.

Man har inte heller gett den ett särskilt sportigt utseende med sin ganska breda formfaktor och de höga friborden. Låt oss därför redan nu konstatera att det den har en viss gubbig aura kring sig – ett sobert vägval om ni frågar Elias.

Stora stuvfack, bra avrinning och en välskyddande ruta på pulpeten. Den sistnämnda är även den krusidullfri. Här finns plats för plotter, usb-uttag och ett handskfack för det viktigaste. Eller som Elias uttrycker det:

”Plånbok, snus, nycklar telefon, glasögon.”

Utmaning, körglädje och ett par förbättringar

Än så länge har det inte varit mycket att klaga på och lovsången fortsätter när X7:ans 200 hästar sparkar bakut och båten kommer upp i plan. Willy´s senaste skapelse känns särdeles trygg samtidigt som den skänker såväl utmaning och körglädje till rorgängaren.

Tack vare sitt fylliga förskepp blir åkturen inte heller särskilt blöt. Så mycket V-form på bottnen är det inte att tala om men trotts detta känns den pigg och ska enligt utsago kunna komma upp i 48 knop.

Sen var det just detta med att vara lik systerskeppet. Det finns dock två distinkta skillnader varav den ena är en klar förbättring – låt oss börja med den.

I vårt test av den svenska motsvarigheten (Cremo 650 CC) var avsaknaden av badbrygga det som tillslut lämnade en plump i protokollet. På X7:an har man åtgärdat detta och dessutom lagt till med den enklaste av badstegar på babordsidans brygga.

Förutom badbryggan har stuvfacket i aktern frigjorts genom att flytta fram bränsletanken och istället positionerna den under pulpeten. En ändring som sannolikt gör nästintill noll för känslan i båten men desto mer när det kommer till stuvutrymme.