Skateboardåkare VD för GKSS
Peter Klock, VD för Göteborgs Kungliga Segelsällskap har för seglare ett ovanligt sätt att kryssa på fritiden. Han ställer sig på en slalom skateboard och trycker till runt små plastkoner. Hamnen.se mötte skatearen och seglaren Peter Klock under en världscup-tävling i Paris.
”Riders, ready?”
GKSS VD, Peter Klock står högt upp på startrampen. Under fötterna har han en avancerad skateboard, modell slalom. På andra sidan speakerbåset stor hans konkurrent, även han uppe på startrampen.
Det är dags för start i Paris World Cup Slalom Skateboard. Pararell i så kallad hybrid bana.
Peter nickar, konkurrenten nickar. Riders are ready.
Startsekvensen drar i gång i högtalarna. Pip, Pip??Piiiiiiiip.
Satan vad det går. Peter vinner lätt, både kvalen och mängder av finalomgångar. Han vinner till och med prispengar. 75 Euro.
Under åttiotalet var seglaren Peter Klock en riktig kändis i slalom skateboard ? världen. Sen kom många år med mycket annat men under en tävling i Göteborg förra året dök han upp igen.
-Klart att det är kul att komma tillbaka, säger han. Det är en snabb och spännande sport och även om det inte finns så många utövare är det tillräckligt stor konkurrens. Framför allt finns det en internationell prägel på sporten som jag gillar. Här i Paris är det deltagare från länder som USA, England, Frankrike, Tyskland, Lettland, Spanien.
Samtalet glider över på Peters jobb, hur det är att vara VD för GKSS. Han svarar engagerat och välformulerat. Han pratar om alla ”goa” ideella som jobbar för klubben, om att över 1000 unga och även många vuxna varje år lär sig segla via klubbens seglarskolor, om GKSS-andan och om att klubben har så många framgångsrika elitseglare.
– Allt det det är fantastiskt och jag är givetvis stolt för att jobba för klubben. Skulle jag önska något så är det att vi kan öka bredden ännu mer. Tänk om kölbåtarna som tyvärr alltför ofta ligger kvar i hamn när det är dags för onsdags-seglingar skulle kasta loss och ge sig ut till start.
– Man, eller rättare sagt alla, behöver inte ta kappseglandet på klubbnivå så allvarligt, mera som en kväll med familj eller vänner där man gör något roligt. I Sverige är det lätt att det blir prestige-spöken runt kappsegling, så är det inte alls på klubbnivå i till exempel Nya Zeeland eller England.
Peter sitter i solen vid Eiffeltornet, med skateboarden i hand, och funderar över hur man kan öka bredden inom segelsporten
– Äventyrs-segling, säger han. Det skulle jag vilja dra igång. Tänk dig att arrangera något i stil med ett äventyrligt Volvo Ocean Race för barn. Jag menar mamma eller pappa lämnar barnen vid Långedrag, vi seglar ut på olika etapper runt kobbar och skär med våra Omega-jollar.
– Sen när föräldrarna kommer och hämtar igen så ska det lysa i barnens ögon. ”Mamma, mamma, jag kunde segla baklänges över 100 meter innan jag gick runt”. ”Pappa, idag har vi kört kölhalning och använt jollen som en flotte”
– Det kan vara ett sätt att få mer bredd inom seglingen, att komma bort från prestation och resultatkrav.
Sen är det dags för Peter att gå upp på startrampen för ett åk i åttondelsfinalen. Han vann det också men fick vika sig i kvarten. Men en hedrande sjätteplats är inte dåligt för en konkryssare från 80-talet.
”Riders ready?”
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…