ISVARNING!
Hamnen fick ett mail från försäkringsbolaget Alandia, där uppmanas båtägarna att kolla upp sina båtar. Vi tycker att det är handfasta råd och publicerar därför delar av mailet. Har ni själva erfarenheter av vintern skriv en kommentar, eller skicka gärna en bild.
Båt i vattnet
kontrollera samtliga skrovgenomföringar, se efter att sjövattenfilter, oljekylare och liknande på motorn, inte fryst sönder.
Tänk på att när båten är nedisad och täckt med tjocka lager av tung snö kommer vattnet att ligga högt över den normala vattenlinjen, kanske i nivå med luftintag och andra genomföringar. Se även till att båten inte fryser fast och dras ner av isen, med läckage till följd.
Den stora risken är just när kylan släpper och isproppar smälter, det är då vinterliggande båtar sjunker.
Båtar med täckning på land
Snömassorna har redan börjat få många täckställningar att rämna och orsaka stora skador på båtarna som finns under.
Se till att snön tas bort från presenningen innan det händer din båt.
Båtar i förvaringshallar
Många båthallar har rasat ihop p.g.a. snö då fastighetsägarna inte skottat taken i tid. Kontrollera taket där din båt står och varsko ansvarig fastighetsägare om rasrisken.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…