Dreamteam ska styra Najad
Mikael Gustavsson
Vid en presskonferens på Najadvarvet i Henån under Öppna Varv presenterades idag varvets nya ledning. Mikael Gustavsson, senast teknisk chef på Nimbus, och Hans Johansson, med en gedigen erfarenhet av affärer, ledarskap och segling tar över rodret efter ett par turbulenta år under båtbranschens stålbad. Mikael som VD och Hans som styrelseordförande.
Mikael Gustavsson har en framgångsrik karriär i ledningen av stora och medelstora bolag, med omvittnad prestationsförmåga och gott ledarskap. Han har många års erfarenhet av den marina industrin, bland annat var han projektledare för bygget av Whitbreadbåtarna EF Language och EF Education inför Whitbread 1997-98. Mikael har också en gedigen erfarenhet av kappsegling, bland annat som professionell seglare under fyra år inom matchracing, olika VM och Americas cup 1992.
Stuart Lawson
Stuart Lawson, avgående styrelseordförande i Najad, säger:
-”Mikael har bevisat en mycket god förståelse för kundernas behov genom att utveckla nya produkter och finna innovativa lösningar i den snabba teknikutvecklings som sker. Med denna erfarenhet kommer Mikael Gustavsson att leda Najad i en ny fas som är avgörande för att skapa värde för våra kunder, medarbetare, leverantörer och ägare. Mikael Gustavsson kommer även att bli en av aktieägarna i bolaget.
Per Lindqvist, Stuart Lawson, Mikael Gustavsson och Hans Johansson
Najads nuvarande VD Per Lindquist kommer att fortsätta att arbeta i bolaget, nu som rådgivare och styrelsemedlem.
–”Under Per Lindquist ledarskap har Najad genomgått en mycket stor förändring och anpassningen till marknadens nya förutsättningar. Bolaget har säkrat den långsiktiga finansieringen och relationerna till sina viktigaste affärspartners. Ett viktigt uppdrag från ägarna till Lindquist var att hitta sin efterträdare och det har han gjort, säger Stuart Lawson.”
Hans Johansson
Hans Johansson har stor erfarenhet av affärer, ledarskap och segling. Frågan är om någon kan mäta sig med honom i Sverige. Jag har tidigare gjort seglarporträtt på Hans. Hans Johansson – seglare och ledare. Del 1 och Del 2. Så här säger Stuart Lawson, styrelseordförande i Najad.
-”Hans Johanssons entreprenörskap och bevisade förmåga att leda i med- och motgång samt att skapa vinnande företagskulturer, behövs i utmaningen att utveckla Najad och produkterna. Hans Johansson kommer även att bli en av aktieägarna i bolaget.”
Stuart Lawson fortsätter:
–”Under nuvarande ägare och styrelse har Najad genomgått en mycket stor förändring och anpassningen till marknadens nya förutsättningar. Bolaget har säkrat den långsiktiga finansieringen och relationerna till sina viktigaste affärspartners.”
Magnus ”Mange” Olsson ingår i Najads ”Advisory board”, det berättade man om redan inför Tjörn Runt. Men han är inte den enda, det är en imponerande kompetens från segling, båtdesign och produktutveckling som man har samlat runt omkring sig för att behålla och utveckla Najads ledande position som ett av världens mest välrenommerade varumärke:
Berndt Arvidsson, Najads grundare.
Pelle Petterson, legend och Sveriges genom tiderna största seglarprofil.
Fredrik Magnusson, industridesigner och entrepenör.
Dick Young, interiör båtdesigner.
Jonnathan Rhoades, interiör båtdesigner.
Torsten Conradi, båtdesigner och skeppsarkitekt. Delägare i Judel/Vrolijk & co design.
Det ska bli spännande att följa den här utvecklingen. Personalen på Najad ser positivt på förändringen och att få passionerade seglare i ledningen. Mer info kommer.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…