Blåmusslor som laxfoder kan bidra till minskat klimatavtryck
Blåmusslor – i stället för fiskmjöl och soja – som föda åt odlad lax ser ut att avsevärt kunna minska klimatavtrycket från laxodlingar.
Det handlar om stora vinster när det gäller minskat klimatavtryck. Speciellt då inte mindre än 80 procent procent av koldioxidutsläppet i de norska laxodlingarna kommer från fiskens föda. Föda som idag består av Östersjösill, växtbaserad olja och soja som importeras från andra sidan jordklotet.
Se också:
Konstgjord lagun utanför Djurgården ska gynna fiskebeståndet
Idén är att byta ut födan fiskmjölet och sojan mot blåmusslor som odlas i de norska fjordarna. Men också att företrädesvis satsa på mindre blåmusslor med kortare odlingstid.
– Musslorna som används till djurfoder behöver inte ha stora vackra skal eller göras rent noga, som de vi har på tallriken, säger Nina Liland, forskningschef på Havsforskningsinstitutet till DN.
Bidrar till klarare vatten
Ytterligare en vinst med musslor är att de filtrerar bort plankton vilket i förlängningen gör vattnet klarare.
Än är det dock inte klart om blåmusslor kan bli odlade laxars nya föda. En nöt att knäcka är fortfarande huruvida de går att odla i tillräckligt stora mängder. En annan är om musslorna kan konkurrera med den billiga sojan ur ekonomisk synpunkt. Klart är dock att de ska vara en fullgod näringskälla till den odlade laxen.
Verkar fungera för laxen
– Tidigare tester visar att musslorna inte inneburit några problem för laxarnas matsmältning eller hälsa överlag, säger Ikram Belghit, forskare vid Norges Havsforskningsuniversitet, till DN.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…