De kanske mest spännande framstegen inom båtindustrin är inom elektrifiering. Ett faktum som inte minst stämmer i våra svenska farvatten. Men hur ska man lösa problemen med räckvidd och laddning av elbåtar?
Här kan du läsa allt om ämnet, ta del av våra expertintervjuer och se när vi testar de senaste elbåtarna.
Vanliga frågor på ämnet elbåtar
Vad skiljer en elbåt från vanliga båtar?
I grund och botten är det drivlinan, det vill säga motorn, som är den stora skillnaden. Men elbåtar kommer med ett antal andra för och nackdelar. En bra sak med elbåtar är att de generellt har en större lagringskapacitet för energi. Båten kan på så vis vara ute längre, och använda mer energi utan att behöva vara kopplad till landström.
Nackdelarna med elbåtar är framförallt deras pris och att räckvidden kan vara begränsad, inte minst i högre farter. Med det sagt finns det många som förespråkar att ha elmotorer i icke-planande båtar som inte gör av med särskilt mycket energi. Då kan de få lång räckvidd och dessutom knäpptyst gång.
Den kanske främsta fördelen med elbåtar är att driften är klimatneutral förutsatt att strömmen kommer från förnyelsebara källor.
Hur långt kommer man med en elbåt?
Faktorerna som avgör en elbåts räckvidd är många och därför skiljer de sig väldigt mycket från båt till båt. En elbåt med ett planande skrov har generellt kortare räckvidd, något som många försöker motarbeta med teknik så som bärplan eller mer energieffektiva skrov.
Båtar som går i så kallad deplacementsfart kan å andra sidan ha väldigt lång räckvidd. Med smarta laddlösningar från t.ex. solenergi kan dessa båtar komma nära på hur långt som helst.
Hur mycket kostar en elbåt?
Kostnaden för en elbåt varierar beroende på storlek, batterikapacitet, ålder och utrustningsnivå. Vad som dock kan sägas är att elbåtar generellt, åtminstone i detta nu, är dyrare än båtar med konventionella drivlinor. Med det sagt hävdar många att man spar mycket pengar på minskat underhåll av motorn och dessutom är driften bra mycket billigare.
Vad är vehicle to grid och finns detta i elbåtar?
Tekniken vehicle to grid är än så länge i sin linda men det finns flera exempel där det har visats fungera väl. Konceptet bygger på att fordonet, i detta fall elbåten, förutom att ta laddning från elnätet även kan lagra energi vid då det finns ett överskott.
Vad beträffar båtar utvecklar ett antal tillverkare lösningar för just denna applikation. Elbåtar kan komma att vara extra intressanta då de under stora delar av året inte används. Kanske skulle en elbåt på trailer kunna fungera som ett extra husbatteri under vinterhalvåret när elpriser generellt är högre.
Fem fördelar med att äga en elbåt:
- Miljövänlig – Elbåtar drivs av elektricitet, vilket betyder att de inte släpper ut skadliga avgaser i atmosfären. Detta gör dem till ett renare alternativ för miljön jämfört med traditionella båtar som använder fossila bränslen.
- Låga Driftskostnader – Elektricitet är ofta billigare än bensin eller diesel, vilket innebär att kostnaden för att ”tank” en elbåt är lägre än för att fylla upp en traditionell båt med bränsle.
- Tyst Drift – Elbåtar genererar mycket mindre ljud än båtar med förbränningsmotorer, vilket bidrar till en mer behaglig och lugn upplevelse på vattnet, både för båtägare och för miljön runt omkring.
- Färre Rörliga Delar – Elmotorer har färre rörliga delar än förbränningsmotorer, vilket kan minska behovet av underhåll och öka båtens pålitlighet över tid.
- Omedelbar Kraft – Elmotorer levererar omedelbar vridmoment, vilket betyder att elbåtar kan erbjuda snabb acceleration och en smidig körupplevelse från det ögonblick du startar motorn.
Eldrivna topplistor
Allt på ämnet elbåt
-
Känd tillverkare av elmotorer får 180 friska miljoner kronor i utvecklingsstöd
Norska Evoy som ligger i framkant när det gäller utveckling av elektriska drivlinor för båtar har beviljats 16 miljoner euro från EU´s…
-
Snart ska Stockholmare kunna snabbladda sina elbåtar
Inom en månad ska elbåtsägare i Stockholm kunna snabbladda ett ynka stenkast från city. Aktörerna bakom initiativet hoppas få fler att våga…
-
En tur med Storbritanniens första eldrivna fiskebåt
Med bidrag på en halv miljon och beslutsamhet att göra skillnad elkonverterade Hans Unkles sin fiskebåt. Vi tar rygg på The Fully…
-
X Shore landar jätteorder – största i företagets historia
Efter en tid av ekonomisk svårighet landar svenska X Shore sin största order någonsin. Innan slutet av 2025 ska 32 båtar levererats…
-
Kanadensisk innovatör lanserar riktigt stora elutombordare
Målet sägs vara att driva på utvecklingen mot ett hållbart båtliv. Medlet är att ta fram fram riktigt stora elutombordare. Det som…
-
Stolleprov med världens minsta eldrivna motorbåt
Bilden antyder bara en bråkdel av det som sker i denna sjövilda video där man också kör ut för ett vattenfall –…
-
Candela P12 – ”Redo för passagerartrafik inom väldigt kort”
Allt gott och enligt förväntningarna. Så lyder rapporten efter första riktiga provturen med nya eldrivna och foilande passagerarbåten Candela P12 Nova. Futuristisk…
-
Candela C8 slår världsrekord – korsar Ålands hav i foilande elbåt
Tur och retur Stockholm-Marinehamn på en dag. Föga imponerande med Finlandsfärja, desto mer beundransvärt i eldriven fritidsbåt. Ett obestritt världsrekord om man…
-
Mariefred laddar upp för besök av allt fler eldrivna båtar
En laddstolpe med två uttag är nu på plats i och går det som man tror och hoppas så kommer den gästhamnen…
-
Candela landar rekordorder för en kvarts miljard kronor
Ordern är den största som det Stockholmsbaserade företaget hittills lyckats landa. Totalt ska åtta foilande färjor levereras till Saudiarabien. Beställningen beskrivs som…