De kanske mest spännande framstegen inom båtindustrin är inom elektrifiering. Ett faktum som inte minst stämmer i våra svenska farvatten. Men hur ska man lösa problemen med räckvidd och laddning av elbåtar?
Här kan du läsa allt om ämnet, ta del av våra expertintervjuer och se när vi testar de senaste elbåtarna.
Vanliga frågor på ämnet elbåtar
Vad skiljer en elbåt från vanliga båtar?
I grund och botten är det drivlinan, det vill säga motorn, som är den stora skillnaden. Men elbåtar kommer med ett antal andra för och nackdelar. En bra sak med elbåtar är att de generellt har en större lagringskapacitet för energi. Båten kan på så vis vara ute längre, och använda mer energi utan att behöva vara kopplad till landström.
Nackdelarna med elbåtar är framförallt deras pris och att räckvidden kan vara begränsad, inte minst i högre farter. Med det sagt finns det många som förespråkar att ha elmotorer i icke-planande båtar som inte gör av med särskilt mycket energi. Då kan de få lång räckvidd och dessutom knäpptyst gång.
Den kanske främsta fördelen med elbåtar är att driften är klimatneutral förutsatt att strömmen kommer från förnyelsebara källor.
Hur långt kommer man med en elbåt?
Faktorerna som avgör en elbåts räckvidd är många och därför skiljer de sig väldigt mycket från båt till båt. En elbåt med ett planande skrov har generellt kortare räckvidd, något som många försöker motarbeta med teknik så som bärplan eller mer energieffektiva skrov.
Båtar som går i så kallad deplacementsfart kan å andra sidan ha väldigt lång räckvidd. Med smarta laddlösningar från t.ex. solenergi kan dessa båtar komma nära på hur långt som helst.
Hur mycket kostar en elbåt?
Kostnaden för en elbåt varierar beroende på storlek, batterikapacitet, ålder och utrustningsnivå. Vad som dock kan sägas är att elbåtar generellt, åtminstone i detta nu, är dyrare än båtar med konventionella drivlinor. Med det sagt hävdar många att man spar mycket pengar på minskat underhåll av motorn och dessutom är driften bra mycket billigare.
Vad är vehicle to grid och finns detta i elbåtar?
Tekniken vehicle to grid är än så länge i sin linda men det finns flera exempel där det har visats fungera väl. Konceptet bygger på att fordonet, i detta fall elbåten, förutom att ta laddning från elnätet även kan lagra energi vid då det finns ett överskott.
Vad beträffar båtar utvecklar ett antal tillverkare lösningar för just denna applikation. Elbåtar kan komma att vara extra intressanta då de under stora delar av året inte används. Kanske skulle en elbåt på trailer kunna fungera som ett extra husbatteri under vinterhalvåret när elpriser generellt är högre.
Fem fördelar med att äga en elbåt:
- Miljövänlig – Elbåtar drivs av elektricitet, vilket betyder att de inte släpper ut skadliga avgaser i atmosfären. Detta gör dem till ett renare alternativ för miljön jämfört med traditionella båtar som använder fossila bränslen.
- Låga Driftskostnader – Elektricitet är ofta billigare än bensin eller diesel, vilket innebär att kostnaden för att ”tank” en elbåt är lägre än för att fylla upp en traditionell båt med bränsle.
- Tyst Drift – Elbåtar genererar mycket mindre ljud än båtar med förbränningsmotorer, vilket bidrar till en mer behaglig och lugn upplevelse på vattnet, både för båtägare och för miljön runt omkring.
- Färre Rörliga Delar – Elmotorer har färre rörliga delar än förbränningsmotorer, vilket kan minska behovet av underhåll och öka båtens pålitlighet över tid.
- Omedelbar Kraft – Elmotorer levererar omedelbar vridmoment, vilket betyder att elbåtar kan erbjuda snabb acceleration och en smidig körupplevelse från det ögonblick du startar motorn.
Eldrivna topplistor
Allt på ämnet elbåt
-
Candela C8 slår världsrekord – korsar Ålands hav i foilande elbåt
Tur och retur Stockholm-Marinehamn på en dag. Föga imponerande med Finlandsfärja, desto mer beundransvärt i eldriven fritidsbåt. Ett obestritt världsrekord om man…
-
Mariefred laddar upp för besök av allt fler eldrivna båtar
En laddstolpe med två uttag är nu på plats i och går det som man tror och hoppas så kommer den gästhamnen…
-
Candela landar rekordorder för en kvarts miljard kronor
Ordern är den största som det Stockholmsbaserade företaget hittills lyckats landa. Totalt ska åtta foilande färjor levereras till Saudiarabien. Beställningen beskrivs som…
-
Yanmar storsatsar på eldrift för segelbåtar
Så här ser den ut – Yanmars första stora satsning på eldrift. En drivlina för segelbåtar som kommer att premiärvisas om ett…
-
Trenden – suget efter att åka elbåt växer
Suget efter att åka båt in allmänhet är stort och elbåt i synnerhet extra stort om man får tro båtdelningstjänsten Skipperi. Pressmeddelande:…
-
Storsatsning på laddstolpar för båtar i Göteborg
Lagom till midsommar öppnas nya möjligheter för laddning av eldrivna fritidsbåtar på Saltholmen och Hinsholmen. Målet är 400 laddpunkter i Göteborg, Lysekil…
-
Candela P12 – grus i maskineriet för nya foilande färjan
Förseningar i omgångar kan ställa till det för Candela som fortfarande hoppas vinna upphandlingen om trafikeringen av sträckan mellan Ekerö och Klara…
-
Johannes byggde egen eldriven jetski
Vad göra när den gamla tvåtaktsmotorn börjar kännas hopplöst gammalmodig och därtill sjunger på sista versen? För Johannes Larsson var svaret givet….
-
Awake – uppfinnaren om den svenska eldrivna foilbrädan
Det som började som en urgröpt vindsurfingbräda från 80-talet har nu utvecklats till en foilande elsurfbräda som säljs över hela världen. Se…
-
Svensk undervattensdrake utvinner el ur havsströmmar
Vad sägs om tanken att försöka utvinna förnyelsebar energi ur något av det mest beständiga och kraftfulla som jorden kan uppbringa? Sagt…