Världens största eldrivna fartyg snart redo att kasta loss
Världens törsta eldrivna fartyg men också världens största aluminiumbåt och fordon alla kategorier. Det är den korta beskrivningen av Incat Tasmanias senaste stolthet.

Först tar vi död på en vida spridd myt. Eldrivna flytetyg måste inte vara små. Det räcker att de är förhållandevis lätta som i fallet med världens största eldrivna fartyg. En bjässe på 310 meter som är byggd i aluminium ned till minsta detalj och som därmed är lättare än alla andra flytetyg i sin storlek. Exakt hur lätt är dock oklart.
Om det går som varvet hoppas och tror så är hon redo för sin jungfrufärd redan under 2025. Väl i drift ska hon kunna transportera upp till 2 100 passagerare och 225 fordon, vilket också det är en svårslagen kapacitet för sin storlek.
Avancerat batterisystem
Förutom ett lätt katamaranskrov och en konstruktion i aluminium bygger det hela på ett avancerat batterisystem med en kapacitet på över 40 MWh, vilket är fyra gånger större än något tidigare installerat batterisystem i marina miljöer. Den enorma energilagringen kommer att förse åtta elmotorer med kraft, vilka i sin tur driver vattenjetaggregat för framdrivning.
Efter leverans planerad till 2025 kommer fartyget att sättas i trafik mellan Argentina och Uruguay, specifikt mellan Buenos Aires och Montevideo. Buquebus, som redan har en flotta av högpresterande färjor, kommer att använda detta fartyg för att erbjuda passagerare en snabb, effektiv och miljövänlig resa över Río de la Plata.
”Måste hinna handla”
Fakta kring prestanda såsom topp- och marschfart har varvet ännu inte gått ut med. Klart är dock att rederiet inte vill köra för fort under de cirka 30 sjömil som fartyget ska trafikera (enkel väg). Mer intressant, menar man, är att passagerarna hinner handla i den 2 000 kvadratmeter stora taxfree-butiken.
Se videon!