Candela C-8 – ett lyft för hela båtlivet i stort

Ett lyft för en enskild motorbåt. Absolut. Men i förlängningen också ett lyft för båtlivet i stort. Så sammanfattar jag första mina första intryck från testen av Candela C-8.

I begynnelsen bara ett av otaliga rykten i båtbranschen. Ett rykte om en driftig entreprenör någonstans i Båtsverige som ”hade något stort på gång” och som en ärrad båtredaktör tar med en jättelik nypa salt.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Candela C-8 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

Men se – i fallet med Gustav Hasselskog och hans Candela-projekt var det annorlunda. Inte minst genom att han lät framsteg efter framsteg tala utan att göra så mycket väsen av sig själv som person.

Båtvärldens största snackis

Resten är historia och plötsligt så fanns den där redo att provköras. En helt och hållet svensk eldriven bärplansbåt tillika en av båtvärldens största snackisar.

Min erfarenhet av foiling innan jag satte mig bakom ratten? En åktur som femåring med en redan då lastgammal Volga och med en ständigt salongsberusad bekant till mina föräldrar som förare. Men annars ingen. Eller jo förresten – nog har jag både känt, klämt och kört Mantaray M24 i en test medan den fortfarande gick under namnet EFP16 och var en helt annan båt, på prototypstadiet.

Candela ”kan själv”

Bekantskapen med Candela C-8 var dock något annat. Inte minst tack vare det avancerade datasystemet som gör att man som förare kan lämna hjärnan iland. Åtminstone när det gäller att trixa, lira och trimma för att optimera gångläget. Något som i sin tur gör mig delad.

 

Candela C-8 är en helt och hållet svensk eldriven bärplansbåt, tillika en av båtvärldens största snackisar.

Surgubben i mig kan tycka att det är tråkigt att båtkörning inte längre är någon konst och att konsten snarare ligger i att knega ihop till de fyra miljoner kronor som denna 8-meters daycruiser kostar.

Se också:
Foilande elbåten Candela C-8 utsedd till årets båt
Candela – det svenska foilingundret i närbild

Men så har vi också den andra sidan. Den sida som jag helst identifierar mig med och som jublar av blotta tanken att Candela C-8 kan flyga fram i 23 knop till en kostnad av blott 1,26 kWh per sjömil.

Surgubben vaknar igen

Till detta kommer ytterligare fördelar som en viskande gång, inga avgaser och inga svall. För att nämna en del.

– Men inredningen då?, protesterar surgubben som har vaknat till igen. Håller den verkligen den klass som man kan förvänta sig av en båt för fyra millar?

Det och mycket mer återkommer vi till när testen av Candela C-8 publiceras inom kort. Uppdatering – testen är nu publicerad.