Egarl – havskappseglarens eldrivna drömbåt för pendling och utflykter
Under alla sjömil i världens största och mest prestigefyllda havskappseglingar har den formats – idén om hur den perfekta eldrivna pendlarbåten borde se ut. Här är resultatet.
Hörde vi kopia av en Petterssonbåt? Visst finns det likheter. Inte minst när det gäller proportionerna. Men där slutar också jämförelserna då Egarl bäst beskrivs som en utveckling av ett gammalt koncept där lättdrivna skrov var ett måste.
Fjäderlätt på vattnet
Till skillnad från C.G. Petterssons långsmala och lättdrivna skapelser så har Egarl inte samma tendenser att sätta sig och börja gräva upp sjö när man trycker på med lite mer motorkraft. Detta tack vare ett förvånansvärt stabilt och bärigt skrov – i förhållande till sin bredd – som också ligger imponerande lätt på vattnet och som därmed blir mycket svårslaget när det gäller effektivitet.
Inga svall!
Havskappseglings-profilen och numera också konstruktören Magnus Woxén tar på så sätt ett jämfotaskutt över allt vad planingströsklar och svall heter. Återstår gör bara en befriande ljudlös (sånär som på kluckandet) och avgasfri tillvaro där man pluggar in batteriet för laddning med jämna mellanrum istället för att hantera bensindunkar och/eller tanka vid en sjömack.
Det hela bygger alltså på ett mycket lätt (i vikt räknat) och lättdrivet skrov där allt är hållet till ett minimum där det gäller lull-lull och kringutrustning som väger och kan gå sönder. Med dessa förutsättningar kan Egarl sedan plana i tio knop om så önskas. Eller än bättre – glida fram i trakterna kring fem knop och nå så långt som 40 sjömil. En sträcka som sedan kan utökas om man stöttar med solcellerna och/eller stödseglet som båda ingår i konceptet.
Utrymme för förbättringar
Om det finns utrymme för förbättringar? Jajamen! Här ska det hållas i minnet att det än så länge bara rör sig om en grovt tillyxad prototyp när det gäller inredning och annat. En prototyp som känns mycket lovande för alla som liksom skärgårdsbon Magnus Woxén vill pendla billigt och ljudlöst.
När Egarl går i produktion är än så länge oklart. Se testen!