Viggo C11 – banar väg för ett nytt slags eldrivet båtliv
En ny båt av märket Viggo. Men framför allt ett stort steg mot ett nytt, slankt och lekande lättdrivet båtliv. Så lyder Skippos första intryck eldrivna Viggo C11.
Mer bekvämligheter, större motorer och skrov som står pall för ännu högre toppfarter. Inget fel i det men ack så ensidigt, för att inte säga trångsynt, när det gäller utvecklingen av motorbåtar över lag.
Kanske är det därför som Viggos lilla kursändring känns så uppfriskande? För vad sägs om Viggo C11 som med sitt närmare 12 meter långa och mycket smala skrov frestar med ett alternativt båtliv för den som känner sig mogen för något långsammare färder med allt vad det innebär av kapade kostnader för bränsle, service och allt annat som drar iväg snabbt för båtar med stora motorer.
Skippo har som första båtmagasin i världen fått möjlighet till en provtur. Och det ska sägas – än så länge rör det sig om en prototyp som fortfarande är under utveckling. Ett faktum som dock inte gör denna bekantskap mindre intressant.
Så, Gustav Morin, vad tycks så här långt?
– Först och främst vill jag påstå att detta är ett lika hedervärt som djärvt grepp från Viggos sida som redan är väl etablerade med sina råa fartvidunder. Att därifrån lägga om kursen och satsa på ett deplacerande skrov och därtill eldrift är inget litet steg.
Gustav fortsätter:
– Det handlar om att tänka i nya banor och att jaga vikt, samtidigt som det gäller att optimera ett skrov för ett specifikt fartregister, i det här fallet 10-12 knop. Sedan finns det ju vikt som man bara inte kommer undan där batteripacket på 122 kWh med tillhörande kraftiga kablar är en tung post.
Andra har också läst:
Men i övrigt är det den slanka linjen som gäller, så att säga?
– Ja, i alla bemärkelser. Det ingår i hela detta tänk. Att inte gå i fällan att utrusta båten och tynga ned den med onödigheter. Mycket möblemang och finesser som stora kylar, frysboxar, pentrybänkar, lådor och skåp kräver i sin tur en tyngre motor som i sin ger ett sämre gångläge som i sin tur kräver ännu lite mer krut i motorrummet – ja du fattar – en ond cirkel. Minimalism är nyckelordet, som i övriga samhället när det gäller hållbarhet.
Och det är framtiden?
– Ja, om man vill åka snålt och kan tänka sig att inte nödvändigtvis plana eller foila fram över fjärdarna. Man kan säga att det är gårdagens lättdrivna skrovdesign, typ Petterssonbåten i kombination med dagens moderna teknik. Om man nöjer sig med att åka i 12 knop så får man en räckvidd på 40 sjömil i detta fall. Något som säger en del om skrovets effektivitet. Toppfarten är 16 knop.
Något mer utmärkande med Viggo C11?
– Det är förstås en hel del där den extremt vassa stäven bara är ett exempel. Vidare noteras ett enormt akterdäck, en hytt som känns som att vistas i en glaskupol, eller vardagsrum om man så vill. Därtill snygga och väl utvalda detaljer samt på det hela taget en elegant men minimalistisk stil.
Hur är Viggo C11 att köra?
– Det återkommer jag till i en test framöver men jag gör ingen hemlighet av att jag gillar eldrift, gärna i kombination med deplacementskrov. Men så kommer Viggo C11 också att kunna beställas med dieselmotor där förbrukningen uppges stanna på supersnåla 0,5 l/sjömil i 10-12 knop. Också det ett väldigt bra och effektivt alternativ, avslutar Gustav Morin.