Alukin Ocean Air 8 – med eldrift och svävar-teknologi
Häng med när vi kliver ombord på den nya spännande båten från svenska Alukin, som nu satsar på att lyfta upp båten med en fläkt för att minska motståndet och göra eldrift möjligt.
En enskrovsbåt fram, en katamaran bak, en klaff som stänger utrymmet mellan skroven samt en fläkt som fyller utrymmet med luft. Rörigt? Se inslaget från båtmässan i Düsseldorf och det skall klarna.
Nog har vi sett en liknande lösning förr, närmare bestämt när norska Ripple Boats lanserade samma idé. Och mycket riktigt – även denna gång är båten framtagen i tätt samarbete med Pascal Technologies.
Enkelt förklarat handlar det alltså om en enskrovsvsbåt som övergår till att bli en katamaran akteröver. Och som på så sätt får ett tomt utrymme under durken längst bak. Ett utrymme som stängs till med en klaff varpå en fläkt fyller på med luft och på så vis får skrovet att gå lättare genom vattnet – som en svävare fast ändå inte riktigt.
Går på luft
Resultatet blir alltså att Alukin Ocean Air 8 går på luft och vatten, istället för bara det sistnämnda. Ett resultat som dessutom ska vara mycket glädjande då detta skulle innebära att man kan halvera motorstyrkan med bibehållen marsch- och toppfart – om man jämför med ett traditionellt skrov.
Bäddat för eldrift
På detta sätt bäddar man också för eldrift där lättdrivna båtar är en förutsättning. Mässexemplaret var bestyckat med en Evoy 120 Breeze med tillhörande batteripack på 126 kWh.
Se videoinslaget ovan!