Ny superkompakt och högeffektiv elmotor på +500 hästkrafter

Det som började som en idé om att ersätta den traditionella fossildrivna F1-racingen har nu tagit utvecklats i flera riktningar – bland annat i en drivlina som levererar motsvarande +400 eldrivna hästkrafter.

Seabird-Technologies
Seabird 400X är en ny eldriven POD-liknande utombordare med kraft på upp till motsvarande 530 hästkrafter.

Informationen är knapphändig. Klart är dock att det rör på sig inom den eldrivna racing-cirkusen och att Seabird 400X är det senaste framsteget. Det handlar alltså om en POD-liknande eldriven utombordare på blott 200 kilo som fortlöpande ska kunna leverera 400 hästkrafter – och ända upp till 530 hästkrafter på topp.

+500 avgasfria hästkrafter

Bakom denna extrema drivlina står Londonbaserade Seabird Technologies som redan har skapat sig ett namn med den foilande E1-klassen som man hoppas helt och hållet ska ersätta Formel 1 racingen såsom vi känner den.

E1 World Electric Powerboat Series har redan en fullspäckad race-kalender för 2025 med deltävlingar i världens alla hörn och där Jeddah – Saudiarabien, Doha – Qatar, och Comosjön – Italien är platser som redan är bestämda för dessa sjöslag. Fler platser kommer att annonseras vartefter.

Det huvudsakliga målet, skriver Seabird Technoligies på sin hemsida, är att etablera en marin industri som fungerar i harmoni med vattnet. Vi designade och byggde världens första högpresterande, helt elektriska folierade racerbåt – Racebird – för att bevisa att vi kunde köra avgasfritt utan att kompromissa med spänningen.

Om det går som Seabird Technoligies hoppas och tror så kommer E1-series helt och hållet att ersätta den traditionella F1-cirkusen såsom vi känner den.

Och fortsättningen:

I allt detta är alltså Seabird 400X nästa steg. Genom att kombinera elegant ergonomi med nästan tyst hög prestanda, minimal miljöpåverkan och högeffektiv drift, sätter Seabird 400X klart vatten mellan vår teknik och allt annat som finns på marknaden.

För vanliga dödliga?

Huruvida den nya eldrivlinan kommer den vanliga båtmänniskan till gagn – på kort eller lång sikt – är oklart.