Självförsörjande eldrift: Här är framtidens charterbåt enligt Beneteau

Är framtidens charterbåtar eldrivna och fullproppade med solceller, snararen än drivna av segel? Det tror åtminstone båtjätten Beneteau. Deras nya konceptbåt ger en inblick i hur framtidens båtcharter kan se ut. Se videon!

Chartermarknaden blomstrar och mellan de stora båtkonglomeraten pågår en ständig dragkamp om vem som kan bygga den bästa solskenscruisern. Det är därför föga förvånande att vi sett en enorm ökning av cruising- och motorkatamaraner det senaste årtiondet.

Nu sjösätter giganten Beneteau Group konceptet som skulle kunna röra om rejält i marinorna där charterbåtarna ligger på rad. De flesta båtar som hyrs nuförtiden är segelbåtar men Beneteaus spaning verkar bygga på att många kanske inte vill segla, att det är lite för bökigt, men att det inte är nödvändigt att ersätta dem med snabbgående motorbåtar. Avstånden är inte så långa mellan öarna och de flesta är där för att ta det lugnt och ha det mysigt ombord, snarare än att forsa fram snabbt till nästa destination. Det här öppnar upp för eldrift och huvudsaklig drift av batteri och solceller. Båten kommer ändå att gå i samma fart och lika tyst som en segelbåt, men med mindre bök. Fullt fokus på utmaningslös njutning alltså.

Man har utan tvekan gjort en omfattande undersökning kring hur de båtar som går i charter faktiskt används. Och om deras spaning om vad folk vill ha stämmer, så är idén genial.

Sannolikt gör folk som hyr båtar i huvudsak kortare dagsturer, ligger på marina med tillgång till landström över natten och de värdesätter stora sociala ytor som suddar ut gränsen mellan inom- och utomhus.

Båten har inte fått något namn utan kallas bara Island Cruising Concept. En båt byggd för att i stilla mak ta semesterfirare från en pittoresk fiskeby eller lugn naturhamn till nästa.

Solceller, eldrift och en klurig skrovform

Katamaraner har sina fördelar men det har även enskrovsbåtar – inte minst när marinaavgifter skenar. Därför har har man ombord på konceptbåten plockat russinen ur kakan. De delade skroven akterut ger en effektiv framdrift likt på en katamaran samtidigt som den något smalare bredden gör att man – åtminstone i teorin – betalar som att den vore enskrovsbåt.

Med stor överbyggnad kan man kunna dra nytta av ett stort antal solpaneler. Så pass många att Beneteau hoppas kunna tillgodose någonstans mellan 30 och 50 procent av allt energibehov ombord på båten.

För energi behövs det gott om med tanke på framdriften.

Prototypen är försedd med en elmotor och batteribank som med hjälp av solpanelserna ska ge en räckvidd på dryga 17 sjömil i en cruisingfart på 7 knop. Hur stora batterier eller motor har ännu inte specificerats – det är trots allt bara en prototyp.

Räckvidden kan till en början kännas relativt modest men för den stora majoriteten lär den vara mer än tillräcklig. Speciellt om möjligheten till laddning i marina finns där. Nöjer man sig ändå inte är planen att installera en generator som förlänger räckvidden till cirka 250 sjömil.

Ett spännande framtidskoncept

När båten får ett faktiskt namn och är redo att tas i drift återstår att se. Än så länge har Group Beneteau varken släppt pris eller lanseringsdatum. Första skrovet är dock byggt och ställdes ut på världens största inomhusbåtmässa i Düsseldorf.

Om detta är vägen framåt för cruisingcharter återstår att se men nog är det en spännande utveckling!