Rand Realm 44 – frisk satsning på eldrift och sober design

Till synes en lyxig, väldisponerad, strikt och sober dagturs-glidare som dessutom är eldriven med löfte om god räckvidd. Det räcker för att den ska hamna högt upp på Skippos lista ”Båtar att testa asap”.

Rand-Realm-44-Inledning
Nya Rand Realm 44 är något så ovanligt som en lyxig eldriven familjecruiser på hela 13,50 meter.

Nog har vi bekantat oss med märket. Inte minst under testerna av såväl Rand 28 Leisure och Rand 25 Spirit. Två eldrivna båtar som passerade testlagets kritiska ögon med den äran. Dock med en stilla undran – varför inte löpa linan ut och konstruera en båt som är optimerad för eldrift och eldrift allena, med allt vad det innebär för att optimera det hela till max?

El, bensin, eller diesel?

Nu har man gjort det igen. Rand Realm 44 kan fås med såväl dubbla elmotorer och dito batterier på 300 kW respektive 440 kWh vardera. Men också med antingen dubbla Mercury (utombordare) 2 x Mercruiser (inombordare) eller 2 x Volvo Penta på allt mellan 370 och 600 hk vardera.

I övrigt framstår nya Realm 44 som en lyxig, väldisponerad, strikt och sober bjässe med Rands mått mätt. Med sina 13,50 meter så är den tillverkarens i särklass största skapelse hittills och speciellt stolt är man över de kraftfulla solpanelerna på T-topen enligt som enligt pressmeddelandet ”möjliggör självförsörjande äventyr utan behov av en generator utanför elnätet”.

Utöver det ovan nämnda utlovas generösa utrymmen såväl utvändigt som invändigt med fyra kojplatser samt gott om plats för upp till elva personer i U-soffan i sittbrunnen. Mest utmärkande är kanske ändå den så kallade panorama-loungen med många och stora ljusinsläpp i väggar och tak.

Rand Boats egen reklamvideo.

Hur det står till med prestanda, räckvidd samt förmågan att försörja sig själv utanför elnätet och utan generator ber vi att få återkomma till i en test.