De kanske mest spännande framstegen inom båtindustrin är inom elektrifiering. Ett faktum som inte minst stämmer i våra svenska farvatten. Men hur ska man lösa problemen med räckvidd och laddning av elbåtar?
Här kan du läsa allt om ämnet, ta del av våra expertintervjuer och se när vi testar de senaste elbåtarna.
Vanliga frågor på ämnet elbåtar
Vad skiljer en elbåt från vanliga båtar?
I grund och botten är det drivlinan, det vill säga motorn, som är den stora skillnaden. Men elbåtar kommer med ett antal andra för och nackdelar. En bra sak med elbåtar är att de generellt har en större lagringskapacitet för energi. Båten kan på så vis vara ute längre, och använda mer energi utan att behöva vara kopplad till landström.
Nackdelarna med elbåtar är framförallt deras pris och att räckvidden kan vara begränsad, inte minst i högre farter. Med det sagt finns det många som förespråkar att ha elmotorer i icke-planande båtar som inte gör av med särskilt mycket energi. Då kan de få lång räckvidd och dessutom knäpptyst gång.
Den kanske främsta fördelen med elbåtar är att driften är klimatneutral förutsatt att strömmen kommer från förnyelsebara källor.
Hur långt kommer man med en elbåt?
Faktorerna som avgör en elbåts räckvidd är många och därför skiljer de sig väldigt mycket från båt till båt. En elbåt med ett planande skrov har generellt kortare räckvidd, något som många försöker motarbeta med teknik så som bärplan eller mer energieffektiva skrov.
Båtar som går i så kallad deplacementsfart kan å andra sidan ha väldigt lång räckvidd. Med smarta laddlösningar från t.ex. solenergi kan dessa båtar komma nära på hur långt som helst.
Hur mycket kostar en elbåt?
Kostnaden för en elbåt varierar beroende på storlek, batterikapacitet, ålder och utrustningsnivå. Vad som dock kan sägas är att elbåtar generellt, åtminstone i detta nu, är dyrare än båtar med konventionella drivlinor. Med det sagt hävdar många att man spar mycket pengar på minskat underhåll av motorn och dessutom är driften bra mycket billigare.
Vad är vehicle to grid och finns detta i elbåtar?
Tekniken vehicle to grid är än så länge i sin linda men det finns flera exempel där det har visats fungera väl. Konceptet bygger på att fordonet, i detta fall elbåten, förutom att ta laddning från elnätet även kan lagra energi vid då det finns ett överskott.
Vad beträffar båtar utvecklar ett antal tillverkare lösningar för just denna applikation. Elbåtar kan komma att vara extra intressanta då de under stora delar av året inte används. Kanske skulle en elbåt på trailer kunna fungera som ett extra husbatteri under vinterhalvåret när elpriser generellt är högre.
Fem fördelar med att äga en elbåt:
- Miljövänlig – Elbåtar drivs av elektricitet, vilket betyder att de inte släpper ut skadliga avgaser i atmosfären. Detta gör dem till ett renare alternativ för miljön jämfört med traditionella båtar som använder fossila bränslen.
- Låga Driftskostnader – Elektricitet är ofta billigare än bensin eller diesel, vilket innebär att kostnaden för att ”tank” en elbåt är lägre än för att fylla upp en traditionell båt med bränsle.
- Tyst Drift – Elbåtar genererar mycket mindre ljud än båtar med förbränningsmotorer, vilket bidrar till en mer behaglig och lugn upplevelse på vattnet, både för båtägare och för miljön runt omkring.
- Färre Rörliga Delar – Elmotorer har färre rörliga delar än förbränningsmotorer, vilket kan minska behovet av underhåll och öka båtens pålitlighet över tid.
- Omedelbar Kraft – Elmotorer levererar omedelbar vridmoment, vilket betyder att elbåtar kan erbjuda snabb acceleration och en smidig körupplevelse från det ögonblick du startar motorn.
Eldrivna topplistor
Allt på ämnet elbåt
-
Svenska eldrivna vattenskotern – lätt nog att ta på takräcket
Vattensport utan kärra, bryggplats eller förbränningsmotor. Det är vad den ultralätta, eldrivna vattenskotern Roxen erbjuder. I januari har den världspremiär på båtmässan…
-
Ny superkompakt och högeffektiv elmotor på +500 hästkrafter
Det som började som en idé om att ersätta den traditionella fossildrivna F1-racingen har nu tagit utvecklats i flera riktningar – bland…
-
Elkonvertering av en Bayliner – genidrag eller stolleprov?
Minns ni honom – mannen som helt sonika slet ut sin stinkande och bensinslukande V8:a till förmån för en elektrisk drivlina? I…
-
Mångmiljonbelopp till Candela – nu utökas produktionen i Rotebro
Ytterligare 150 miljoner har säkrats för svenska Candela. Lejonparten av kapitalet kommer från stobanken SEB. Nu väck planer om expansion på fabriken…
-
Yamaha satsar på eldriven utombordare
Motorjätten Yamaha vill slå sig in på den allt hetare elmotormarknaden. Nu lanserar de Harmo 2.0, en uppföljare till – hör och…
-
Självkörande elbåtar verklighet redan till sommaren
Utvecklingen av en teknik för för självkörande fritidsbåtar pågår för fullt och om det går som elbåt- och uthyrningsföretaget Bowter tror och…
-
Viggo C11 – banar väg för ett nytt slags eldrivet båtliv
En ny båt av märket Viggo. Men framför allt ett stort steg mot ett nytt, slankt och lekande lättdrivet båtliv. Så lyder…
-
Första bilderna på Artemis foilande lyxbåttaxi
Sjösatt och klar – här är Artemis Technologies nyligen sjösatta foilande taxibåt. Den nya modellen EF-12 Escape vänder sig mot en marknad där…
-
Världspremiär för Candelas flygande färja – Skippo har åkt med
Väntan är över för pendlare mellan Tappström på Ekerö och centrala Stockholm. Nu har Candelas flygande bärplansfärja äntligen tagits i trafik. Skippos…
-
Känd tillverkare av elmotorer får 180 friska miljoner kronor i utvecklingsstöd
Norska Evoy som ligger i framkant när det gäller utveckling av elektriska drivlinor för båtar har beviljats 16 miljoner euro från EU´s…