Norge - svenska båtvarvens bästa vän
Den svenska ”fritidsbåtsbalansen” hamnade på ett mindre minus sett till export och import under 2007. Det visar Sweboats sammanställning av export och import av fritidsbåtar. Och vi har Norge att tacka för merparten av exporten.
2007 exporterade vi motorbåtar, segelbåtar och övrigt flytetyg för 1,8 miljarder kr. Samtidigt importerades båtar för 2 miljarder kr. Det är inte direkt de svenska plastekorna som erövrar Europa. Under 2007 såldes 928 motorbåtar till ett sammanlagt värde av 867 Mkr till utlandet. Snittpriset i exportstatistiken var 935000 kr. Det är de svenska storbåtsvarven som Nimbus m fl som gör mest utlandsaffärer i den svenska båtbranschen.
På segelbåtssidan såldes 459 båtar till ett snittpris på 1,6 Mkr. Den sammanlagda segelbåtsexporten uppgick till 735 Mkr.
Norge är det verkliga dragloket, eller bogserbåten, i statistiken. Inte mindre än 624 av de 928 motorbåtarna såldes till Norge. Av 459 svenska segelbåtar gick 160 till Norge.
Om svenska båttillverkare har anledning att skänka en tacksamhetens tanke till vårt västra broderland har vårt östra dito, Finland, anledning att glädjas åt Sverige. Den finska dominansen på de svenska båtmässorna verkar ge resultat. Var tredje importbåt kommer från Finland. Dock inte på segelbåtssidan, endast 6 finländska segelbåtar importerades jämfört med 3622 motorbåtar! Snittpriset på de finlandsimporterade motorbåtarna låg på 150 000.
För den som vill borra djupare i statistiken finns mer att hämta på https://www.sweboat.se/Branschstatistik/tabid/61/Default.aspx
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…