First 30: Äntligen en familjebåt som planar!

Den är en av årets kanske hetaste nyheter. Skippo har spanat in nya Beneteau First 30 – en båt med stora ambitioner och löften om att ge planande sensation till semesterseglare.

Beneteau har återigen visat sin innovativa anda med lanseringen av sin nya First 30, en segelbåt som kombinerar prestanda, modern design och praktiska lösningar. Under båtmässan i Düsseldorf fick Skipporedaktionen möjlighet att ta en närmre titt på denna spännande nyhet.

– Det märks att man varit ganska klurig när man har designat den här båten, dels utvändigt men också här inne och verkligen dragit nytta av ytor, konstaterar Alfred Ahlberg vid första anblick under däck.

Kompakt och genomtänkt design

First 30 är resultatet av ett samarbete mellan Beneteau och Seascape. Det franska storvarvet har låtit sig inspireras av sitt slovenska förvärv som genomgående haft smarta lösningar i sina Sam Maunard-ritade konstruktioner. Något som märks i båtens smarta design och utnyttjande av utrymmen.

Trots att den inte mäter mer än 9,35 meter på längden och 2,99 på bredden så känns interiören rymlig och ljus, mycket tack vare de välplacerade ljuskällorna.

– Man jobbar bra med ljuslister under sittbänkarna och likaså uppe i taket. Det gör att båten känns luftig, även om ståhöjden inte riktigt är vad man kanske är van vid i moderna båtar i dem här storleken.

Innovativa materialval och viktbesparing

Beneteau valt att minimera användningen av traditionella innerliners och istället valt att måla de flesta ytor. Något som inte bara bidrar till en lägre vikt utan också håller nere priset. Vissa skulle kalla det dålig finish men vi på redaktionen gillar känslan av enkelhet och att man tagit bort sådan som är onödigt.

– Alltså, de har skippat innerliners nästan helt här inne. Det sparar vikt och ger ett lite mer rått men ändå genomtänkt intryck, säger Gustav Morin.

På viktsparartemat har man också valt att slänga ut trägarderoberna. Istället använder man lätta varianter i tyg med magnetiska stängningar.

All viktbesparing får båten att väga in på 3 050 kg eller närmre bestämt 100 kg mindre än den ursprungliga specifikationen på 3 150 kg.

Planande egenskaper och seglingsglädje

En av de mest spännande aspekterna med First 30 är dess planande egenskaper. Beneteau beskriver båten som en ”planande cruiser”, och ska under rätt förhållanden kunna gå som tåget – åtminstone om man får tro varvet själva.

– De vill ju inte kalla det här för en ”performance cruiser”… Istället de kallar det för en planande cruiser. Det är lite spännande hur de vill profilera sig, säger Alfred Ahlberg.

Men frågan kvarstår: hur lätt planar den egentligen?

– Om det blåser ordentligt på platt vatten, då kommer den sticka iväg. Men vi måste ju ut och provsegla den för att verkligen se hur den beter sig i olika förhållanden, avslutar Gustav Morin.