Flaar 24: tuff dagseglare i kolfiber till lågpris

En ultralätt dagseglare i kolfiber med överlappande genua, elektrisk fällköl och en skrovform vars hela väsen andas prestanda. Vi håller i oss och spanar in nya Flaar 24 på båtmässan i Düsseldorf.

De växer upp som svampar ur jorden, dagseglarna, och i ärlighetens namn är det inte helt enkelt att skilja dem åt alla gånger. Dock med minst ett säkert undantag. Nya Flaar 24 skiljer sig från de flesta genom att utstråla fart och prestanda i varje liten detalj.

Ta bara skrovet som inte bara är byggt i kolfiber utan vars övre del också smalnar av för att spara vikt. Och ta den speciella riggen som också är designad för att optimera seglingsegenskaperna. Men bäst av allt är kanske ändå att priset inte är hutlöst.

Inte hutlöst dyr

Ett grundutrustat exemplar inklusive storsegel, spinnaker, genua, och code zero landar på runt 80 000 euro ex moms. Mycket pekar redan på att Flaar 24 kommer att bli en One Design-klass hemma i Ungern.

Hur det blir med tillväxten i övriga världen återstår att se. Klart är dock att man har gjort det man kan för att göra båten lätt att hantera såväl till sjöss som på torra land. Tack vare fällkölen med elektrisk manövrering lastas båten också någorlunda enkelt på en trailer för transport mellan olika race och/eller nya farvatten som ska upptäckas.

En bobåt (nåja)

Utmärkande för Flaar 24 är också den höga överbyggnaden och se – nog funkar det att sova över och campa i båten om andan faller på.

Naturligtvis noterar Skippa Flaar 24 på vår lista ”Båtar att testa asap”.

Se inslaget från världens största båtmässa.

Specifikationer:
Längd (LOA):
7,23 m
Längd vattenlinje (LWL): 7,20 m
Bredd: 2,50 m
Djupgående: 0,6 – 1,8 m
Deplacement: 750 kg
Storsegel: 20,7 kvm
Fock: 17,0 m²
Asymmetrisk spinnaker: 72,8 kvm
Code Zero: 27,8 kvm
Besättning: 1-6 personer