Miljövänligare och dyrare med alkylatbensin
Debatt
Det är under sommaren som fritidsbåtarna och trädgårdsmaskiner går på högvarv. Det är också då de giftiga utsläppen kan minskas som mest genom att använda alkylatbensin. Alkylatbensin är en extra ren form av bensin som i stort sett inte alls innehåller de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Bränslet passar väldigt bra till äldre 2-takts utombordare, motorsågar, röjsågar samt gräsklippare.
Gamla utombordare värst
Omkring 180 000, drygt 21 procent av de 800 000 fritidsbåtar som finns Sverige är direkt ohälsosamma för miljön och hälsan. De har en äldre utombordare under 10 hk som släpper ut cirka 30 procent oförbränt bränsle rakt ut i vattnet och i luften. Ytterligare cirka 390 000 båtar är försedda med motorer av varierande storlek.
Många av dem har nyare 2-taktsmotorer med mycket bättre rening samt 4-taktsmotorer, så alla utombordare är inte gamla 2-taktsbusar. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden för alkylatbensin ändrats. Förra året var ett toppår för det mer miljövänliga bränslet och under de senaste tre åren har användningen ökat med över 30 procent.
Betalar för bättre miljö och hälsa
Alkylatbensin kostar mer än vanlig bensin. I de flesta mackar kan man köpa den på 5-litersdunkar och då är kostnaden per liter den dubbla, men merkostnaden avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö. På en hel del landmackar och i vissa sjömackar säljs den också på pump och kostnaden är då ungefär densamma som för vanlig bensin.
Regeringen vill öka användningen av alkylatbensin
Sommaren 2009 drev Transportstyrelsen tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel, en kampanj för att öka användningen av alkylatbensin.
Det är Regeringen som gett uppdraget att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.
Fördelarna med alkylatbensin:
För hälsan
– Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.
För miljön
– Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
– Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer
Bra för din motor
– Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
– Ger ingen ökad bränsleförbrukning
– Är den renaste bensinen på marknaden
– Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
– Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
– Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin
Fakta om Alkylatbensin:
– Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner.
– Det finns cirka 200 000 gamla tvåtaktsmotorer som används i Sverige. De släpper ut 20-30 % av bensinen oförbränd i luft och vatten.
– Årligen förbrukas 32 500 kubikmeter bensin i fritidsbåtar (Båtlivsundersökningen 2004). Äldre tvåtaktare av traditionell typ uppskattas förbruka upp till 120 00 kubikmeter, vilket ger en uppskattad utsläppsmängd av kolväten om 3 000 ton.
Vanliga missuppfattningar:
– Alkylatbensin påverkar motorns prestanda eller funktion (Fel!)
– ökad bränsleförbrukning (Fel)
– Alkylatbensin klarar inte flera års lagring (Fel!)
– Alkylatbensin har inte samma oktantal som 95 oktanig bensin (Fel!)
– Man kan inte blanda alkylatbensin med vanlig bensin (Fel!)
– Gummidelar som slangar och packningar tar mer stryk av alkylatbensin (Fel!)
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…