Han styr ett av världens största båtvarv
Andres Cardenas är VD för ett av världens största båtvarv – Bavaria Yachts. Hamnen.se fick en pratstund med Andres om segel- och motorbåtar, om BMW och IKEA, om kvalité och framtid.
Andres Cardenas är ursprungligen från Spanien, började jobba på Opel vid 20 års ålder, vidare till General Motors, sju år på bilföretaget BMW och sen några år på spanska motorbåtsföretaget Rodman. Sedan två år är han VD för Bavaria Yachts.
Vilka uppgifter ser du närmast som Bavarias största utmaningar?
Vi producerar 3 000 båtar per år, 60 procent är segelbåtar, 40 procent motorbåtar. Vi ska expandera till att producera 4 500 båtar per år. Vi kommer att utöka vårt modellprogram väsentligt och komma med en ny modell var tredje eller var fjärde månad.
Hela företaget genomgår en förändring som ska ge oss en ny image. En detalj för att visa detta är att Bavaria får en ny logotyp.
Kan du jämföra Bavarias produktionsmetoder med den som sker inom bilindustrin?
Ja, helt klart. Vi har, som i bilindustrin, ett löpande band där varje grupp av människor vid respektive station har kunskaperna som krävs för just den arbetsstationen. Vanligast inom båtindustrin är att människorna går till båten för att jobba, hos oss flyttas båten till nästa station. Det är effektivt vilket sänker kostnaderna.
På löpande bandet blandas olika modeller från segel- och motorbåtar. En 32 fots motorbåt kan stå före en 55 fots segelbåt som följs av en 38 fots cruiser. Varje båt har sin specificering, allt från färger på klädsel, materialval i inredningen till antal hytter och val av pentry.
Kan du jämföra Bavaria med IKEA?
Vi är inte båtvärldens motsvarighet till IKEA. Kanske vad gäller pris och att komma med nya modeller, men vi har en mycket mer komplex byggnadsprocess framför allt på den tekniska sidan.
Om vi pratar jämförelser med andra branscher är min vision att det inom varumärket Bavaria ska finnas olika segment som skulle kunna kallas ”Båtarnas VW, Audi och BMW”.
Var tjänar Bavaria mest pengar, på motor- eller segelbåtsidan?
Vi producerar ingen båt utan att ha koll på vinsten. Rent generellt gäller att ju större båten är desto bättre vinstmarginal. På motorbåtssidan finns fler möjligheter och i den växande marknaden för motorbåtar ser vi att vi kan tjäna mer pengar där.
Hur viktigt är det för varumärket Bavaria att kopplas ihop med namn som BMW och Bruce Farr?
Visst finns det kopplingar som stärker vårt eget varumärke, men det är framför allt kunskap som tillförs. Från BMW får vi inte bara design, de lär oss också mycket om produktion och Bruce Farr, ja, han har erkänt goda kunskaper i båtdesign.
Samtidigt vill jag poängtera att den förändring som sker i företaget inte går över en dag, många av våra klassiska modeller ligger i produktion och det är inte förrän om tre år som man kan uppleva vår förändring fullt ut.
Hela tiden ska vi erbjuda bästa priset på marknaden.
Kvalitén hos Bavaria kan ibland ifrågasättas. Någon kommentar?
Det är mycket psykologi i det där. Vi producerar båtar till låg kostnad vilket kan göra att vi får en ”billighets-stämpel”. De flesta charterfirmor har Bavaria vilket också kan spä på ryktet. Men varför använder de Bavaria? För att de får mest båt för pengarna, för att det är få reklamationer och för att andrahandsvärdet håller sig.
Vi gjorde en undersökning via Boston Consulting och intervjuade 55 000 människor på olika båtmässor. En tydlig indikation var att vi var för klassiska, för traditionella. Det ändrar vi på nu och erbjuder olika segment typ VW, Audi och BMW.
De som till exempel ser vår nya 55:a tror inte att det är en Bavaria. Förr var det så att förstagångsköparen av en båt gärna köpte Bavaria och kanske seden bytte upp sig någon modell men sen försvann kunden till något annat märke. Nu ser vi kunder komma till oss från många så kallade kvalitetsvarv.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…