Promillegräns motverkar syfte
En promillegräns för sjöfarare skulle inte förenkla domstolarnas arbete att straffa sjöfyllerister, menar Hugo Tiberg, professor i båtjuridik.
Idag kan bedömningen ske utifrån farkostens typ, trafiksituation och den berusades befattning ombord. Det vore inte bra att sätta en allmängiltig gräns för sjöfylla. Domstolarna bör istället utnyttja möjligheterna i dagens system.
Låga straff och uteblivna reaktioner på sjöfylla driver fram en onyanserad opinion för promillegräns. En högröstad debatt förs i pressen, och man har lurat med sig båtorganisationerna, som har börjat stödja en promillegräns.
Tyvärr gör man sjösäkerheten en björntjänst. Med dagens regel kan en domstol bedöma ensamförare av snabba motorbåtar i billiknande situationer på samma sätt som bilförare enligt vägtrafiklagstiftningen, medan andra sjöfarande i vitt skilda situationer kan bedömas nyanserat. Det är inte bara skillnaderna i farkoster ? från kanoter och ekor till snabba motorbåtar och väldiga färjor ? som motiverar en sådan nyansering, utan också de vitt skilda platserna för trafiken, och skilda och växlande funktioner ombord.
Det vet lagutskottet, som avstyrkte ändring av dagens regel. Men om domstolarna inte utnyttjar den nuvarande sjölagens möjligheter är det fara värt att lagstiftaren ändå kommer igen med regler som blir mycket sämre anpassade för ändamålet än dagens.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…