Göteborgs Hamn tar in världsunik hybriddriven bogserbåt
Redan 2025 kan en hybridelektrisk bogserbåt trafikera Göteborgs Hamn. Med metanolbränsleceller ska den bidra till hamnens gröna omställning.

Att konstruera en bogserbåt som drivs på annat än konventionella fossilbränslen och samtidigt håller samma prestanda är ingen lätt uppgift. Men inom ett par år kan världens första hybridelektriska bogserbåt med grön metanol i tanken bli en del av Svitzers flotta i Göteborg.
Under de senaste åren har rederiet gjort studier för att undersöka om konceptet varit möjligt med de tuffa driftskrav som en bogserbåt har. Dessa studier har visat goda resultat och nu går projektet in i nästa steg där en mer utarbetad design ska tas fram.
Enligt rederiets beräkningar ska den gröna metanolen spara in cirka 1 300 ton i koldioxidutsläpp. Detta jämfört mot en jämförbar bogserbåt med samma dimensioner i Svitzers flotta.
Läs även:
Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Skärpt säkerhet i Göteborgs hamn – vakter beväpnas
Projekt mot en grönare hamn
Göteborgs Hamn har stora ambitioner i sitt klimat- och miljöarbete. Bolaget vill bli den ledande hubben för såväl bunkring som lagring av metanol i norra Europa.
– Svitzer har levererat säkra och effektiva bogseringstjänster till kunder i Göteborgs hamn i årtionden. Hamnens erfarenhet och position som en framväxande metanolbunkerhub, tillsammans med vårt långvariga samarbete och relation, gör Göteborgs hamn till en självklar plats för oss att ta i bruk det här världsunika fartyget, skriver Mathias Jonasson, vd för Svitzer i Skandinavien och Tyskland i ett pressmeddelande.
Framdrivningen av bogserbåten bygger på ett system med metanolbränsleceller och batterier. Detta ger bogserbåten längre uthållighet och färre begränsningar än ett helt batteridrivet fartyg. Metanolbaserade generatorer ombord kommer att kunna ge kraft utan att använda en alternativ bränslekälla.
– Omställningen till mer hållbara bränslen som grön metanol av yttersta vikt. Här i Göteborgs hamn ser vi fram emot att välkomna den här banbrytande bogserbåten när den tas i bruk under 2025, säger Göran Eriksson, VD för Göteborgs Hamn AB.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…