Danviksbron åter öppen – men stänger för hela säsongen 2026
Vinterseglare på Mälaren slipper nu långa omvägar genom Södertälje. Sedan måndagen kan Danviksbron återigen öppnas utan höjdbegränsningar. Men fler stängningar är att vänta.
Upprustningen av Danviksbron, som kopplar samma Stockholm och Nacka, är en vi på Hamnen tidigare skrivit om. Under hösten har man bytt en broklaff vilket gett en begränsning i hur hög fri seglingshöjd det varit under bron.
Sedan i måndags är det däremot återigen fritt fram för båtar vars mast mäter över 10 meter att återigen passera under bron. Detta då skyddsnätet under bron tagits bort då arbetet med broklaffen färdigställts.
Men fler avstängningar av Danviksbron är att vänta.
Senast som en renovering genomfördes på Danviksbron väckte underhållsarbetet starka reaktioner. En av dessa dryftades i en debattartikel på Hamnen.se – den kan ni läsa här.
Nästa avlysning är planerad till om två år, så de med båt i Mälaren har god tid på sig att ta denne därifrån. Då har man utfärdat en så kallad total avlysning där ingen sjötraifk, oavsett höjd på mast, tillåts gå under bron. Detta arbeta väntas pågå mellan den 14 november 2025 och 11 december samma år.
Året därpå väntar ytterligare två avstängningar. Mellan den 17 och 30 april kommer inga båtar låtas passera under Danviksbron. Därefter går man över till en partiell avlysning som kommer att vara i kraft under hela båtsäsongen 2026. Båtar med en höjd på över 10,8 meter kommer då att få gå den långa vägen genom Södertälje för att komma ut i Östersjön.
Läs även:
Så påverkas båttrafiken när Danviksbron renoveras
En rik historia
Brons konstruktion är säregen och endast ett fåtal liknande finns kvar världen över. Region Stockholm har därför lagt stor vikt vi att bevara brons karaktär och utseende när renoveringsarbetet tar vid. Danviksbron har dessutom ritats av samma man som designade den ikoniska Golden Gate-bron i Kalifornien.
Men brons CV slutar inte där.
Danviksbron har, även för de som inte är bekanta med Stockholm och dess farvatten, ett kulturhistoriskt värde. Det var nämligen på denna plats som Maxi 909:an Friendship hissades upp i Lasse Åbergs klassiker SOS – En Segelsällskapsresa.
Arbetet med att renovera Danviksbron går att följa på Region Stockholms hemsida där man publicerar löpande uppdateringar.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…