Danviksbron åter öppen – men stänger för hela säsongen 2026
Vinterseglare på Mälaren slipper nu långa omvägar genom Södertälje. Sedan måndagen kan Danviksbron återigen öppnas utan höjdbegränsningar. Men fler stängningar är att vänta.

Upprustningen av Danviksbron, som kopplar samma Stockholm och Nacka, är en vi på Hamnen tidigare skrivit om. Under hösten har man bytt en broklaff vilket gett en begränsning i hur hög fri seglingshöjd det varit under bron.
Sedan i måndags är det däremot återigen fritt fram för båtar vars mast mäter över 10 meter att återigen passera under bron. Detta då skyddsnätet under bron tagits bort då arbetet med broklaffen färdigställts.
Men fler avstängningar av Danviksbron är att vänta.
Senast som en renovering genomfördes på Danviksbron väckte underhållsarbetet starka reaktioner. En av dessa dryftades i en debattartikel på Hamnen.se – den kan ni läsa här.
Nästa avlysning är planerad till om två år, så de med båt i Mälaren har god tid på sig att ta denne därifrån. Då har man utfärdat en så kallad total avlysning där ingen sjötraifk, oavsett höjd på mast, tillåts gå under bron. Detta arbeta väntas pågå mellan den 14 november 2025 och 11 december samma år.
Året därpå väntar ytterligare två avstängningar. Mellan den 17 och 30 april kommer inga båtar låtas passera under Danviksbron. Därefter går man över till en partiell avlysning som kommer att vara i kraft under hela båtsäsongen 2026. Båtar med en höjd på över 10,8 meter kommer då att få gå den långa vägen genom Södertälje för att komma ut i Östersjön.
Läs även:
Så påverkas båttrafiken när Danviksbron renoveras
En rik historia
Brons konstruktion är säregen och endast ett fåtal liknande finns kvar världen över. Region Stockholm har därför lagt stor vikt vi att bevara brons karaktär och utseende när renoveringsarbetet tar vid. Danviksbron har dessutom ritats av samma man som designade den ikoniska Golden Gate-bron i Kalifornien.
Men brons CV slutar inte där.
Danviksbron har, även för de som inte är bekanta med Stockholm och dess farvatten, ett kulturhistoriskt värde. Det var nämligen på denna plats som Maxi 909:an Friendship hissades upp i Lasse Åbergs klassiker SOS – En Segelsällskapsresa.
Arbetet med att renovera Danviksbron går att följa på Region Stockholms hemsida där man publicerar löpande uppdateringar.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…