Hur man bygger en J/109
Peter Gustafsson från Blur.se åker till J-varvet i Frankrike för att köpa båt. En spännande utmaning. Och flera lärorika insikter.
J/Europe, som är J/Boats Europeiska varv sedan 1994 ligger i Olonne sur Mer, strax norr om La Rochelle på den Franska Atlantkusten. Det är en populär badort, men också en seglarmetropol för solo-seglarna. Bland annat utgår Vendée Globe härifrån och det låg ett antal Figaro, Open 40 och Open 60 i hamnen.
Chef för verksamheten är Didier Le Moal, gammal jolleseglare som numera kappseglar J/122 ?J Lance 4? som bland annat vann Obélix Trophy förra veckan. 2002 vann han Spi Ouest i en J/109 så vi hade en bra diskussion om hur man skulle få fart på en J/109. Kul att köpa båt av människor som vet vad de pratar om.
Jag hade hört att fransmännen kunde vara svåra att ha att göra med, men tillsammans med Didier kom vi fram till vilka tweaks som skulle kunna göras på min båt (på franskt vis är det ju chefen som bestämmer det mesta på fabriken).
Här har vi båt #326, nya Blur, efter att plastningen är klar. Jag tror man hanterar härdningen genom att hålla en stabil temperatur på det här sättet.
På J/boats använder man en byggmetod som kallas SCRIMP® (Seemann Composites Resin Infusion Molding Process). Man lägger hela laminatet torrt i formen tillsammans med stringers och förstärkningar. Man tillsätter sedan vinylester (yttersta skiktet) och polyester via mängder av små slangar under en vaccum-påse för att få exakt rätt mängd. Detta ger ett antal fördelar:
- Man får 65-70% fibrer mot normalt kanske 50% = starkt & lätt
- Man har bra kontroll på processen = jämn kvalité
- Man får ett mycket jämt laminat då vaccumet fördelar plasten jämt
- Man slipper luftbubblor vilket påverkar hållfastheten positivt (1% luft ger tydligen 10% sämre hållfasthet)
- Det blir miljövänligt då hela processen sker inuti vaccum-påsen (det luktade knappt i lokalen där man laminerade)
US Naval Surface Warfare Center har gjort jämförelsen mellan olika metoder, vilket pekar på att SCRIMP skulle klara olika typer av laster bättre än traditionella metoder.
Då vi var där hade man tre J/109 som höll på att monteras plus min som precis var färdigplastad. Här har man satt i de två skotten och motorn, men inte mycket mer.
Det går iväg en J/109 var 10:e dag. J/122 har blivit succe så där får man iväg en båt i veckan. Här byggar man båtar också för den amerikanska marknaden, men övriga modeller levererar man till resten av världen utom USA. J/100 verkade också poppis då det låg ett antal sådana för montering.
På nästa båt har man kommit längre och fått in toa, kök & navmoduler. Det tog ungefär två veckor från att skrov och däck kom från plastning till dess att båtarna rullade ut ur huset.
Här är däcket till någon av båtarna ovan. Alla luckor, beslag, ventiler och annat monteras medans det ligger på golvet. Bara sjyssta prylar: Harken, Spinlock, Lewmar?
På den tredje båten hade man fått på det mesta och höll på med installationer av el, vatten och andra system. Det är mycket saker som skall in bakom paneler och under durkar.
Man var duktiga på att skydda allt som var fördigmonterat. Bland annat så målade man däck med en sorts gummifärg som kunde dras av när arbetet var klart. Sån skulle man ha i gästhamnarna i juli?
Motorn, som antingen är en Volvo Penta D1-30 eller D1-20 med saildrive. 99% väljer den större varianten.
Toaletten på plats. Visst är balsamaterialet snyggt? Som parketten hemma 🙂
Köket.
Roderinfästning med förstärkningar. Lagren kommer från JP3, som bland annat levererar till Green Marine, Nautor, Baltic, Cookson och Goetz?
Så här ser det ut när man har kommit lite längre. Utrymmet till babord är en dubbelhytt och det till styrbord är ett gigantiskt sittbrunnsfack med en liten dörr in till toaletten.
Någonting säger mig att det kommer att vara svårare att fixa saker här i efterhand? till exempel så skall ju autopiloten sitta här nånstans. Det hade varit sjysst att få tillgång till sin båt någon vecka utan däck på 🙂
Mastfot och fäste för bordet. Förstärkningarna som går upp längs sidorna är för röstjärnen.
Förpiken. Efter lite diskussion kring att jag ville centrummontera loggen, så skulle man förbereda det på min båt genom att ta bort delar av mittenskottet samt göra singellaminat på rätt ställe. Skönt att man slipper såga sönder nya båten direkt.
Dagen avslutades med middag och mer båtskvaller? jättestort tack till gänget på J/Europe och Tobias på J/båtar i Sverige.
No Tags
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…