Sober lyx på flytande båtmässan i Stockholm!
Det blir lyxigt värre på helgens flytande båtmässa när Navark visar upp tre lyxiga frestelser i det större segmentet. Spana in Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62!
Navark Handels AB, som är en av landets verkligt tunga båtförmedlare, kommer till Stockholms Flytande Båtmässa den 2-5 september med tre av sina förmedlingsbåtar. Båtar som, inte helt överraskande, är något alldeles extra.
Fairline Targa 62 med 2 200 hk
Först ut är en sällsynt välvårdad och välutrustad Fairline Targa 62 från 2005 – tiden då det engelska lyxbåtvarvet hade sin storhet – vilket syns på kvaliteten i stort och smått.
Förutom självklarheter som tre rymliga kabiner med totalt sex kojplatser så har Fairline Targa 62 också en så kallad crew-cabin för besättningen.
Båtens hjärta är dock den rymliga och ljusa salongen med gott om plats för sex personer kring bordet i ett sofistikerat soff- och stolsarrangemang. Vidare kammar båten hem många pluspoäng för en snitsigt utformad förarplats där man man kontrollerar 2 x Caterpillar C18 Marine (2 200 hk).
Listan över finesser är omfattande där jollegarage, solbäddar, watermaker, Yacht Controler (fjärrstyrd båtmanövrering) samt bog- och häckpropeller bara är några exempel.
Grand Soleil 47
Nästa pärla är en extremt välhållen och välutrustad Grand Soleil 47 som har allt som skapar en första klassens racer/cruiser och därtill en extra portion italiensk design när den är som bäst.
Ett utmärkande drag för Grand Soleil-båtarna är att de har ritats av olika designers genom åren. Allt enligt regeln ”hungriga vargar jagar bäst”. Ingen designer som inte presterade skulle känna att han satt säker i sadeln.
Hungriga vargar
Först ritades linjerna av Finot i Frankrike, sedan av German Frers i Argentina och sedermera av Bruce Farr i USA och judel/vrolijk & co i Tyskland. De sistnämnda fick i uppdrag att ge båtarna en starkare identitet och ge främst X-Yachts och Dehler en match internationellt.
Därför är också Grand Soleil 47 mycket välsignad med en stor portion kunskap, erfarenhet och fingertoppskänsla. Ta bara de välseglande linjerna, det rena och lättarbetade däcket och den stora sittbrunnen.
Bland självklarheter som dubbla rattar, extra djupt köl (2,60 m) och en gedigen segelgarderob med kevlarsegel noteras också frestelser som elvinschar, autopilot, AIS Graphene CTRX, VHF Raymarine, VHF/Radio antenn…
…för att nämna en del.
Baltic 64
Sist men inte minst visar Navark Handels upp en renoverad Baltic 64 från 1988 där ny motor, nytt teakdäck, omlackerat skrov och, till stora delar, ny el bara är några exempel på uppdateringar.
Detta exemplar är med andra ord ovanligt välvårdat och därmed redo för de stora oceanerna med sina vackra linjer och sina gedigna seglingsegenskaper som minner om tider då båtar inte bara var snabba utan också vackra.
Tre starka kort
Oavsett vilken av dessa tre som lockar mest så rekommenderas såväl Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62 en närmare titt på båtmässan!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…