Princess – stor satsning på tre egna showrooms
Tre tunga premiärer på båtmässan i Düsseldorf i januari. Gott så – men den som inte kan hålla sig uppmanas att besöka någon av de tre egna utställningshallarna redan nu. Se inslaget!
Princess Yachts spar sällan på krutet när det drar ihop sig till båtmässor. Till Boot Düsseldorf den 21-29 januari laddar man upp med sju modeller i storlekarna 40-85 fot med inte mindre än tre premiärer, där Princess F65 som med sina dryga 20 meter blir det nya flaggskeppet i den kritikerrosade F-klassen.
Nytt formspråk
Enligt uppgift bör publiken bereda sig på ”ett helt nytt formspråk med tonvikt på skulpturala ytor och förlängda särdrag”. Något som i klartext innebär att nya F65 har stort fokus på social användning, samt inte mindre än boende för tio personer i fem kabiner. Mest utmärkande är kanske ändå det minst sagt generösa ljusinsläppet och panoramautsikten via salongsfönstren.
Sportiga Princess S72
Nästa nyhet är Princess S72 som vi, så stor den är, sorterar in bland de lite sportigare modellerna med sina dubbla MAN V12-motorer på 1 650 alternativt 1 800 hästkrafter. En bestyckning som i kombination med det vakuuminjicerade skrovet borgar för farter väl över 35 knop. S Class har både flybridge och öppningsbar taklucka! Garage med plats för en Williams 395…
Sinnrika lösningar
Därtill lär nya Princess S72 fullkomligen briljera med sin invändiga layout, där sittbrunnen sömlöst övergår till pentry genom ett glasfönster som kan fällas upp och skapar en serveringsyta. Oavsett det gäller hytterna, badrummen eller något annat utrymme så är detta en uppvisning i sinnrika lösningar.
X80 med ”superfly”
Sist men inte minst utan tvärt om – störst – har vi Princess X80 som med hela sitt väsen bäddar för det oberoende och bekymmerslösa båtlivet. Det är med andra ord upplagt för ”den långa resan” där längtan hem till ”en riktig säng” lyser med sin frånvaro.
Utmärkande för detta stolta flytetyg är också ”superfly”. Enkelt beskrivet är detta ett mycket djärvt grepp som inte bara innebär en ovanligt stor flybridge, utan som i ett trollslag också har berett plats för 30 procent mer användbart invändigt utrymme.
Tre egna showrooms
Düsseldorfmässan i all ära men bäst av allt är att Princess också satsar stort på sina tre egna utställningshallar. De är fyllda med Princessbåtar från 40-72 ft och där en fjärde nyhet i form av Princess V50 visas upp. V50 kan för övrigt fås i såväl i däcksalong- som open-utförande.
Nyss nämnda hallar är belägna på Vindön på Orust, i Greve 15 min utanför Köpenhamn och i norska Bergen.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…