Nordkapp Airborne 8 – RIB för tuffa tag
Grå, rå och kaxig som få. Gott så – men kanske är det ändå båtens egenskaper i övrigt som imponerar mest. Spana in nya Nordkapp Airborne 8!
I begynnelsen var RIB:en en stryktålig, stabil, sjöduglig och militär angelägenhet med ytterst litet till övers för vanligt båtfolk. Idag har konceptet utvecklats i allehanda riktningar. Dock med samma tryktåliga, stabila, sjödugliga egenskaper som grund.
Mångsidig och följsam
I fallet med Nordkapp Airborne 8 innebär detta att man får en mycket svårslagen båt när det gäller såväl mångsidighet som hanterbarhet och körglädje.
Kan mycket
Den gråa och kaxiga ytan till trots så är detta en båt för alla slags väderförhållanden där de många bekväma sittplatserna, de fria passagerna och lastytorna samt den rejäla solbädden också visar på båtens breda användningsområde. Det är alltså upplagt för blixtsnabba transporter i stökiga väderförhållanden lika väl som lata dagar i en badvik.
Rapp och rolig
Till detta kommer köregenskaperna som kommer naturligt med RIB-konceptet och som teamet bakom Nordkapp Airborne 8 har vässat lite extra. Allt baserat på erfarenhet och en stor kunskap om vikten att snabba transporter till sjöss också måste vara säkra och komfortabla. Kort sagt – här levereras en jättelik portion körgjädje.
Bra skydd
Precis som båten i övrigt är även styrkpulpeten och förarplatsen designade med Nordens tuffa klimat i åtanke. Här sitter man väl skyddad från vind och rakvatten. I riktigt riviga förhållanden kan konsolen också byggas ut med sprayhood och kapell för en extra ombonad känsla.
Sist men inte minst utmärker sig Nordkapp Airborne 8 med detaljer och finesser som andas kvalitet och som är skapade av någon med stor egen erfaren het av vad som fungerar bra och mindre bra till havs. Det gäller allt från den rymliga sittbrunnen till den rejäla badbryggan, pontonernas utformning, badstegen, de smidiga passagerna…
… ja – listan kan göras lång.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…