Bästa knepen för att slippa beväxning och få en snabb och snål båt
Nu är det enklare än någonsin att hålla beväxningen borta och hålla sin båt både snygg och underhållsfri. Här berättar vi hur.
Vårrustning i all ära men vem vill lägga mer tid än nödvändigt under presenningen innan det är dags för sjösättning? Det enkla vid sidan av det självklara, att slutresultatet ska vara lika snyggt som hållbart och funktionellt, är något som AkzoNobel och International har strävat efter sedan dag ett.
Propeller Primer
Först ut är International Propeller Primer som är en vattenbaserad, snabbtorkande primer som skyddar allt av metall under vattenlinjen. Den fungerar lika bra till drev och roder som till alla annat i metall som man kan tänka sig. Vidare utlovas en exceptionell vidhäftning tack vare det man kallar för ”Dual-Activated Bonding Technology”.
Enkelt förklarat gör denna teknik att Propeller Primer fungerar som en stark länk mellan alla slags metaller och AkzoNobel/Internationals bottenfärger.
Sedan utlovas ett pålitligt skydd som gott och väl räcker hela båtsäsongen.
One UP
Avgörande för en lyckad vårrustning är också att välja rätt topcoat. För ändamålet rekommenderas då One UP som grund och sedan Toplac Plus för den optimala finishen.
Gällande den förstnämnda så är den föredömligt lättarbetad varför man utan att blinka kan utlova upp till 50 procents sparat arbete.
Toplac Plus
Med appliceringen av One UP avklarad är det sedan bara att gå på kritikerrosade Toplac Plus som är minst lika lättarbetad. I slutet av dagen kan såväl proffs som amatörer räkna med ett fantastiskt resultat.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…