Gryts Varv till salu!
Efter 19 år som ägare till Gryts Varv och Marina AB har Göran Ferm bestämt sig för att sälja sitt livsverk.
– Det är ett smärtsamt beslut säger Göran men jag har uppnått ”mogen” ålder och inget av mina barn är intresserade av att ta över ruljangsen.
Det är dags att någon yngre hungrig person tar det här vidare. Någon som kan förvalta fortsättningen på det jag skapat under de här nästan 20 åren. Själv ska jag ägna mig mer åt familj, resor och barnbarn. Det har varit ett fantastiskt äventyr men nu är det dags att gå vidare för både mig och för anläggningen.
Göran Ferm mot nya mål.
Utöver varv och marina så har Göran byggt upp en restaurang, konferens, relaxavdelning och boende i form av hotell och vandrarhem som drivs av ett entreprenörpar (Anna och Krister Eriksson).
Sju stycken trevliga fritidshus pryder också utmed vattenlinjen och bryggorna. Dem hyr vi ut säger Göran, några mer permanent och några på veckobasis. De är på 32 kvm vardera och har allt som behövs för fyra personer.
Hela området är på cirka 33 hektar (varav 21 hektar är vattenområde) och inkluderar en rad byggnader.
Hela den här infrastrukturen måste ha kostat dig en hel del pengar undrar vi.
Jag vill helst glömma hur mycket jobb och kapital som är nerplöjt i det här men det har också varit en hel del pay-back i form av nöjda kunder och gäster. Totalt sett 19 fantastiska år skrattar Göran.
Det är få i landet som har den kapacitet som vi har. De här möjligheterna har gjort att varvet fått kunder både från Ryssland men också söder ifrån. Vi har tagit in båtar eller snarare yachter på 150 fot och haft på vinterförvaring och reparation och det har blivit något av en nisch.
Det är intressanta kunder som verkligen lägger ner mycket pengar på sina båtar. Självklart är de krävande men det är aldrig några problem med att få betalt – en rolig kundgrupp helt enkelt.
Men vi har massor av mer normala båtar också. Vi har fått möjlighet att bygga ut hamnen vilket är bra för vi har hela tiden förfrågningar på nya platser, både i hamnen men också för upptagning och vinterförvaring.
Ett av de sista projekten som pågår är att spränga bort ett berg intill anläggningen.
Det är för att frigöra mer yta. Antingen så kan man bygga ytterligare utrymmen och hallar eller också bara skapa asfaltyta för att kunna få upp fler båtar på land.
Gruset säljer vi till byggbolag som vill använda det till infrastruktur, jag planerar att det ska göras färdigt när utesäsongen är över och sommargästerna har lämnat området. Jag tror att en ny ägare kan få stor nytta av mer kapacitet.
Det finns mer saker jag skulle vilja göra utöver att skapa mer volym. Till exempel skulle jag vilja ha en skeppsmäklare på området, vi säljer fina aluminiumbåtar (Anytec) men kan tänka oss att också ta in ett eller flera märken med bruksbåtar.
– Det blir kanske aldrig klart men jag har tagit min del av det här och vill nu att någon annan tar vid, avslutar Göran.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…