Grandezza 30 – komfort och sober lyx i behändigt format
Kunskap, erfarenhet, uppfinningsrikedom samt en ödmjuk lyhördhet för kundernas önskemål. Det är vad som ligger till grund för en ny kabinbåt som är något alldeles extra. Grandezza 30 var namnet.
Nej, den är kanske inte stor med dagens mått mätt. Ändå var det Grandezza 30 som stal showen när den firade världspremiär på båtmässan i Düsseldorf i januari. Inte minst tack vare sin sobra stil, sina många snitsiga finesser och sitt lyxiga utförande.
Förlänger säsongen
Enkelt beskriven är detta en kabinbåt som förlänger säsongen och som bäddar för ett bekvämt båtliv under tidiga vårar såväl som sena höstar. Eller när helst isen inte ligger för tjock om man så vill. Därmed inte sagt att detta inte är en solskensglidare på samma gång. Vi återkommer till det.
Lyxig och smidig
Grandezza 30 är en stilstudie i hur man får en blott 9,40 meter lång båt att kännas betydligt större än vad den egentligen är. Med allt vad det innebär av bibehållen smidighet vid finmanövrering i trånga hamnar.
Gott om svängrum
Känslan av rymd är genomgående. Inte minst tack vare en särdeles snitsig planlösning i såväl salongen som i hytterna. Men också tack vare många och väl tilltagna stuvfack, som i praktiken är avgörande för att livet till sjöss ska löpa smärtfritt. Till detta kommer ett stort antal generösa ljusinsläpp.
Genialisk vikdörr
På detta vis har man skapat en riktig allvädersbåt där man med fördel lämnar den vikbara dörren i hyttens akterkant på vid gavel under varma sommardagar. Frågan är ändå om det inte är under vindpinade dagar under lågsäsong som båten utmärker sig mest. Dagar då man gör bäst i att bara dra på värmaren och stänga till nyss nämnda vikdörr och hålla vädret på utsidan.
Inbyggd pondus
Oavsett vad så har Grandezza 30 ett skrov som inte skäms för sig. Till detta kommer ett väl utlagt fördäck som håller de elakaste av brottsjöar stånga, även när havet är på sitt allra sämsta humör. Bäst gör sig båten med en Volvo Penta D6 (380 hk) i motorrummet, även om en Volvo Penta D4 (320 hk) också är tänkbar.
Välkommen ombord
Häng med när Henri Nurminen, försäljningschef på Grandezza, visar upp nyheten i samband med världspremiären i Düsseldorf i januari.
Se mer på hos Grandezza.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…