Gran Turismo 41 – ljus, sport och komfort!
Världens största båttillverkare slår på stora trumman för sin nya, luftiga, sportiga och välplanerade Gran Turismo-serie av flera tunga skäl. Se inslaget!
Världens största båttillverkare – som har vårdat, utvecklat och producerat fritidsbåtar sedan 1886 – har inte bara överlevt två av världskrig, pandemier och annat jäkelskap som man kan tänka sig. De har också hunnit samla på sig 136 år av erfarenhet.
Gott rykte
Om det sedan är den gedigna bakgrunden som har skapat Beneteaus goda rykte är oklart. Klart är däremot att man har resurserna, erfarenheten och kunskapen som krävs för att inte frestas att stressa fram måndagsexemplar, tveksamma detaljer och obeprövade lösningar.
Har allt
Kort sagt – Beneteaus båtar bygger på ett sedan länge närt förtroende. Något som nya Gran Turismo-serien är ett utmärkt exempel på. Enkelt beskriven är det fyra modeller i storlekar från 32 till 45 fot som har allt vad man kan önska sig av en sportig cruiser i respektive storleksklass – och en hel det till.
Mycket rymd
Speciellt utmärkande är ljuset, rymden och de många smarta lösningarna. Små finesser i stort och smått, kan tyckas, men som gör hela skillnaden. Vi stiftar en närmare bekantskap med Gran Turismo 42 vars hela väsen är en uppvisning i hur man med en genomtänkt layout får en 41-forate att verka vara ett flertal storlekar större.
Fönster och skylights
Mitt detta frosseri av fönster, skylights, öppna ytor, smarta förvaringsmöjligheter, och annat underlättar livet ombord så noteras också rejäla i såväl aktern som fören, en sportigt utformad förarplats samt en lyxig inredning med snickerier i så kallad Grey Walnut. För att nämna en del…
37 knop
2 x Volvo Penta D4 (2 x 300 hk) räcker till en toppfart på 32 knop. Med 2 x Volvo Penta D6 (2 x 380 hk) kommer man upp i drygt 37 knop.
Bästa marschfart hittar man i trakterna kring 26 knop då Gran Turismo 41 balanserar högt och lätt på sin V-botten samtidigt som upprört vatten tas med en härlig självklarhet och inbyggd pondus.
Se inslaget!
Återförsäljare: Yachtsale.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…