Bella Zero – ljudlöst båtliv för 20 kronor per dag!
Om inte en viskande och avgasfri framfart med ett minimalt klimatavtryck är argument nog så kanske siffran 20 är det. Ja, alltså 20 kronor per dag istället för 20 kronor per sjömil. Spana in Bella Zero.
Elbåtar finns numera i många varianter men få, om ens någon, känns så ärligt avsedd för en större publik så som Bella Zero.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Bella Zero samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Som namnet antyder är det en båt med minimalt klimatavtryck. Därtill stannar prislappen på under en halv miljon kronor vilket öppnar möjligheter för ett eldrivet båtliv för många. Det gör också möjligheten att ladda batteripacket i ett vanligt eluttag.
Prisvärd elbåt tack vare effektiv produktion
Priset har kunnat hållas nere tack vare en smart produktion men också genom att skippa onödiga mellanhänder. Man gör sin beställning online och får båten levererad till valfri Bella-handlare.
Därefter väntar ett båtliv som skiljer sig från vad de flesta är vana vid. Ett båtliv i harmoni och i total kontrast till ett samhälle som snurrar allt snabbare.
Ljudlöst och behagligt båtliv med eldrift
Här snackar vi om ett viskande båtliv i farter mellan 4 och 8 knop. Den som prompt känner att hen måste pressa upp båten i maximala 14 knop är troligtvis inte redo för ett båtliv som gör resan till själva målet. Ett båtliv som värdesätter ljudet av vågskvalp, sjöfågelsång och naturen i stort snarare än oljudet från en förbränningsmotor.
Elbåt med tio sittplatser
Nyss nämnda prioritering genomsyrar för övrigt hela båtens väsen. Med ett tiotal sittplatser runt ett bord, stora gångytorna med så kallade EVA Foam (ett slags vattenavvisande, lätt och mycket flexibelt material) samt och de stora stuvutrymmena blir det tydligt.
Resan är alltså är målet med Bella Zero vilket också märks på komforten i sätena med de höga skyddande sargerna och att man slipper såväl skump som lutning och rullningar i det stadiga skrovet. Sedan, så som sig bör med en glidare värd namnet, kan säten göras om till rejäla solbäddar. En veranda till havs.
Se också:
Läs mer om elbåten Bella Zero!
Skippo testar elbåten Bella Zero.
Som förare har man en högst odramatisk tillvaro med en stadig ratt, ett reglage och en tydlig multiskärm med sjökort, motor-, och batteridata.
Bäst av allt är att Bella Zero för den första elbåten för en större publik som är beredd att ett jättekliv in i framtidens båtliv.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…