VOR-seglaren Magnus Woxén ska göra fritidsbåtarna snabbare

Hamnen.se-medarbetaren och professionella seglaren Magnus Woxén ska nu försöka hålla sig i land. Efter att ha livnärt sig på att kappsegla jorden runt med Volvo Ocean Race fyra gånger ska han nu bli segeldesigner för Boding Segel.
Den nya generationen asymmetriska undanvindsegel, som code- och gennakersegel, har utvecklats under professionella jorden runt-kappseglingsprojekt och har flera egenskaper som är intressanta även för nöjesseglaren. Förutom att båten går snabbare, gör nya rullsystem att seglingen blir enklare, både under själva seglingen men också när det gäller skötsel och förvaring.
– Vi ser en mycket stor potential i att utöka vår produktion av den nya tidens moderna segel och nå ut till en bredare målgrupp nöjesseglare och då blir Magnus expertkunskap enormt värdefull för oss, säger Jonas Boding, VD och ägare till Boding Segel.
Magnus har de senaste 15 åren varit professionell kappseglare med olika kappseglingsprojekt. Senast i raden var franska VOR-teamet Groupama. Men han hoppade av för att ge landlivet en chans. Mellan kappseglingar har han arbetat med olika konsultuppdrag där det senaste var att utveckla en ny 37-fotare Maxi 11 för Najad AB.
– I Boding Segel ser jag ett gediget familjeföretag som levererar bra produkter till rätt pris. Det ska bli spännande att få vara med i utvecklingen av de nya, mer högteknologiska segel som gör seglingen så mycket mer effektiv, säger Magnus Woxén, design- och produktutvecklingsansvarig på Boding Segel.
Segelmakeriet Boding Segel är ett familjeföretag som grundades 1966 av Ingemar Boding. Det ett av Sveriges tre största segelmakerier med nio anställda och en omsättning på drygt 20 miljoner kronor. Boding Segel ägs idag av VD Jonas Boding (2:a generationen). Huvudkontor och produktion i Haninge (Stockholm), Showroom i Göteborg sedan 2010 samt representation i Malmö och Oslo.
Magnus har medverkat i ett antal av filmerna som Hamnen.se producerat senaste året och vi kommer att lura med honom framöver också.
Magnus Woxén vid rodret på Ericsson 3 under sjätte etappen i VOR 2008-2009.
Foto: Gustav Morin
Följ med Woxén under 24 timmar på Ericsson 3 i förra upplagan av VOR: (Foto & redigering Gustav Morin)
https://www.youtube.com/watch?v=kYmpOfhvbVo
Se filmer på Hamnen.se med Woxén:
Test av Bayliner 802 Cuddy
Test av ”havets Volvo” Ryds 568 GTI
Magnus intervjuar Krite och Strömberg inför starten av VOR 2011-2012
Test av havets hårdaste öppna motorbåt Anytec 860 SPD med 2x 300 hk
Test av Greenline 33 med Kapten Franz
Mer info: www.boding.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…