Världens största segelbåt snart redo för sin jungfrufärd
Ett frosseri i svindlande lyx men viktigast av allt är att 220 meter långa Orient Express Corinthian när ett ärligt försök att att minimera klimatavtrycket.

Först några svindlande fakta. Vad sägs om en längd på 220 meter och en segelyta på 4 500 kvadratmeter? Eller vad sägs sen om fem restauranger, åtta barer och ändlösa ytor för mingel?
Och för allt i världen – glöm inte ”Marinan” på akterdäcket – en frestande plats för avkoppling och aktiviteter med med utomhuspool, solbäddar och servering under stjärnhimlen. På däck 6 finns ytterligare en 16,6 meter lång pool för dem som föredrar att simma i lugn och ro.
Till detta utlovas panoramautsikt var man än befinner sig ombord. Inredningen präglas av trä, läder och marmor – allt för att spegla de legendariska lyxtågens arv av lyx och elegans.
Vill minska klimatavtrycket
Så långt en första presentation. Mest bara för att ge en bild av vad en vistelse ombord på världens största segeljakt innebär. Men utvecklingen av Orient Express Corinthian har inte bara handlat om lyx. Ansträngningar har också gjorts för att minimera klimatavtrycket – så långt det nu går med en lyxjakt.
Med en längd på 220 meter och en segelyta på 4 500 kvadratmeter samt frestelser som bibliotek, biograf, beach-club, 54 sviter med panoramafönster och mycket mer är Orient Express Corinthian något alldeles extra.
Framdriften sker sålunda med en så kallad SolidSail-teknologi. I det här fallet innebär det tre 100 meter höga vridbara master som bär seglen. För att ytterligare minska sitt ekologiska fotavtryck kompletteras segeldriften av en LNG-motor som kan drivas med grön vätgas.
Skonar havsbotten
Ombord finns också ett AI-system som gör att yachten inte kolliderar med marina djur samt en dynamisk positioneringsteknik som gör att fartyget kan ligga still utan att använda ankare – vilket skyddar känsliga havsbottnar.
Orient Express som annars är mest känt för sina legendariska lyxtåg kastar nu alltså loss för nya vyer. 140 år efter att det första Orientexpress-tåget lämnade perrongen lever myten vidare – nu med vinden som drivkraft.
Premiär sommaren 2026
Premiärturen är planerad till sommaren 2026 och biljettbokningen öppnar om en vecka (25 mars 2025).
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…