Tappad båt vanlig båtskada på våren
De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är olyckor och stölder i samband med sjösättning. Senare under sommaren dominerar grundstötningar och stölder. Båtskadorna som anmäldes till försäkringsbolaget If under 2008 kostade bolaget i snitt över 20 000 kronor styck.
Totalt betalade If ut över 50 miljoner kronor för skador på båt under 2008. Omkring hälften av skadorna inträffade under juni-augusti.
– Nu på våren får vi många samtal om båtar som tappats vid sjösättning. Senare på sommaren handlar det mest om grundstötningar och stölder. Och förtöjningsskador i augusti-september när stormarna kommer, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
På vintern är det stölderna som dominerar. Motorbåtar är mer stöldbegärliga än segelbåtar. Totalt stjäls det båtar och båtmotorer för över 200 miljoner kronor årligen i Sverige, de flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför har If lanserat en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Förutom att båten ligger tryggt får alla som ligger i Säker hamn också 15 procent rabatt på båtförsäkringen.
Dyra båtar har i snitt fler försäkringsskador än småbåtar som inte kostar lika mycket.
– Ofta är man nog mer benägen att reparera småskavanker på en stor och dyr båt än på en billigare. Det är precis som med bilar, säger Dan Falconer.
Ifs stöldskyddstips:
– Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
– Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
– Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
– Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
– Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
– Skyddsmärk båten och motorn.
– När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
– Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…