Svenska män går oftast på grund – där skördas flest propellrar
Även i år har båtdelningstjänsten Skipperi kunnat dela med sig av unik båtstatistik baserat på uthyrningar runt om i världen. Statistik som visar ett och ett annat om hur vi kör både i olika länder men också hur det skiljer sig mellan män och kvinnor. Vi får också svar på var vi allt som oftast går på grund.
Genom att analysera data från sitt geofencingsystem har man kommit till flera insikter om det svenska båtlivet. En lärdoma som dragits är att män i Stockholms skärgård med ett till tre års erfarenhet av båtar är de som oftast går på grund. Datan visar även att män, med förvisso en ganska liten marginal, går på grund oftare än kvinnor. Men statistiken omfattar även våra grannland Finland, Danmark och Norge.
Jämfört med just Finland är skillnaden tydlig. Svenskar går på grund nästan dubbelt så ofta som våra grannar i öst. I analysen har man tillskrivit detta till att svenska båtägare ofta vill hitta den orörda viken. Men en större försiktighetsprincip hos finländarna kan också spela in.
– I Finland finns också fler luriga grynnor än i Sverige, vilket gör att man i större utsträckning håller sig till utmärkta farleder, vilket förstås minimerar antalet incidenter, säger, Axel Nordman, vd på Skipperi Sverige.
Men datan ger även andra insikter
Med data som denna så är det samtidigt spännande att fråga sig var flest båtar faktiskt går på grund – och även det har man lyckats ta reda på.
Baserat på 110 000 turer med olika sorters båtar har man kunnat komma fram till att ett grundområde strax nordost om Fjäderholmen i Stockholms skärgård är den palts där flest bottenkänningar sker. Trots att grynnorna är utmärkta med kardinalmärke tycks detta vara platsen som skördar flest propellrar under en sommar. Fjäderholmarna råkar dessutom vara en av de allra mest populära färdmålen för svenskar.
Läs även:
Går män på grund oftare än kvinnor – ny statistik avslöjar
Skipperis nya eldrivna båt
Men hos Skipperi hoppas man kunna använda geofencing-system som visat var grundstötningarna ägt rum för att undvika samma grynnor framöver.
– Vi har byggt ett eget system i våra plottrar som varnar när båten är nära ett farligt grund vilket har fungerat mycket bra. Det har gjort att det grund som flest gick på förra året inte längre är med på listan, säger Axel Nordman.
Hela rapporten finns att ta del av här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…