Svensk undervattensfarkost värd 40 miljoner kronor försvunnen
Den är något av en superkändis inom forskarvärlden och en av endast tre. Undervattensfarkosten Ran har nu försvunnit under antarktis isar. Trots sitt värde på 40 miljoner är den största förlusten den för forskningen.

Thwaites glaciär kallas ofta för domedagsglaciären. Det är med andra ord inte konstigt att det är en av de mest bevakade av det internationella forskarsamfundet. Men hur övervakar man egentligen vad som i krassa termer är ett stort isberg?
Med undervattensfarkoster såklart.
En av dessa är den svenska obemannade farkosten Ran. Visserligen går det att få delar av hur denna domedagsgalciärs förmodade förfall framskrider med hjälp av borrningar, satellitbilder och mätinstrument i marknivå. Men det är under ytan som stora delar av datan för att fastställa hur snabb avsmältningen är inhämtas.
Därför skickas Ran in under den flytande delen av glaciären. Där kartlägger den orangea torpedliknande farkosten isen och havsbottnen för att söka svar.
Det var fram tills dess att Ran försvann.
– Vi förstod ganska snabbt att något var fel – vi anlände till upphämtningsplatsen där Ran borde ha cirklat runt sedan en timme tillbaka, men det var alldeles tyst. Vår huvudteori just nu är att det var något under isen som tvingade fram en serie undanmanövrar, och att Ran hamnade i så stora problem att den till slut gick in i nödläge under isen, skriver Anna Wåhlin, professor vid Göteborgs universitet och projektledare för expeditionen i ett mejl till Dagens Nyheter.
Det faktiska värdet större än det monetära
Farkosten för 40 miljoner kronor är nu spårlöst borta och dess försäkringar lär endast täcka dear av det totala värdet. Den största förlusten är dock bortfallet av forskningsmöjligheter i sig. Då Ran är en av endast tre liknande farkoster som existerar kommer Antarktisforskningen att drabbas framöver.
– Målet är att ersätta Ran. Vi kommer att söka en finansiär för att täcka de avdrag som görs av försäkringsbolaget och den prisökning som skett under åren, skriver Anna Wåhlin i ett uttalande genom uttalande hos Göteborgs Universitet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…