Sjömacken om sänkt reduktionsplikt: ”Spel för gallerierna”
Åsikterna går isär om en sänkt reduktionsplikt. Det gäller såväl i land som på sjön. Vi pratade med Göran Gross som äger Dyvik Marina där man de sensate åren gått i bräschen för fossilfria bränslen.

En ändrad reduktionsplikt kommer påverka priserna på på sjömacken. Men det finns ändå de som väljer att fortsätta med den utblandade dieseln. På Dyvik Marina där man i flera år gått i bräschen med så kallat HVO 100-bränsle förbryllas man över valet att dra ner reduktionsplikten till sex procent.
– Detta handlar inte om någon egen politisk åsikt men jag menar att det är ett jävla steg tillbaka och inte mer än spel för gallerierna. Sänkningen som föreslagits handlar om att regeringen på ett taffligt sätt ska kunna införliva sina vallöften, säger Göran Gross som äger Dyvik Marina och tillhörande sjömack.
Från dess att Dyvik började erbjuda HVO 100 under sommaren 2020 har priset fluktuerat rejält. Till en början var skillnaden mellan konventionell diesel och HVO 100 inte mer än 1,5 kronor litern. Men när efterfrågan på det vegetabiliska drivmedlet steg skenade plötsligt priserna iväg. Något som vi på Hamnen berättade om inför fjolårets båtsäsong och som vid tillfället oroade Patric Borén, vd på Dyvik.
Fossilfritt i framtiden
Vad en kraftigt sänkt reduktionsplikt kan betyda för priset på HVO 100 är svårt att förutspå. Men när vi frågar Göran Gross om hur han tror att sänkningen kommer påverka båtlivets utsläpp är svaret solklart.
– I och med att vi haft en lagstiftning som minskar utsläppen så kommer detta nya utspel bara betyda mer föroreningar för och från båtlivet, säger Göran Gross.
Samtidigt påtalar han också hur flera andra sjömackar och marinor tagit ställning i frågan om vilket bränsle man ska förse gästande båtar med.
– Båtlivet har tagit ansvar. Eftersom båtmotorer är inte högmoderna och sällan gjorda för etanol tog vi och flera andra sjömackar beslut om att servera 98- istället för 95-oktanig bensin. Därtill så märker man också hur fler och fler har HVO 100 som ett alternativ vid pumpen och det är såklart positivt, säger Göran Gross.
I samband med beskedet att sänka reduktionsplikten meddelade Tidöpartierna att båtlivet bör fortsätta med det utblandade bränslet. Detta är dock ingenting som Göran tror kommer att följas.
– Nej, det är en undanflykt. Båtlivet utgör en så pass liten del av den stora bilden. Skulle man vilja behålla miljöaspekten inom båtsektorn så skulle man tagit bort moms på HVO 100 och alkylatbensinen. Det skulle inte kosta så mycket för statsapparaten men däremot ha stor påverkan på miljö och klimat, säger Göran Gross.
Hur kommer ni på Dyvik att agera nästa sommar när priserna på vanlig diesel kan sjunka drastiskt?
– Vi kommer att fortsätta med samma koncept och kör på det hela vägen ut. Det skulle kännas fördärvligt att backa när vi har tagit hela steget även om vi skulle kunna spara pengar på att återgå till konventionella drivmedel.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…