Sjömacken om sänkt reduktionsplikt: ”Spel för gallerierna”

Åsikterna går isär om en sänkt reduktionsplikt. Det gäller såväl i land som på sjön. Vi pratade med Göran Gross som äger Dyvik Marina där man de sensate åren gått i bräschen för fossilfria bränslen.

https://www.hamnen.se/wp-content/uploads/2009/05/tillbehor_Underhall_dyvikmackstor.jpg

En ändrad reduktionsplikt kommer påverka priserna på på sjömacken. Men det finns ändå de som väljer att fortsätta med den utblandade dieseln. På Dyvik Marina där man i flera år gått i bräschen med så kallat HVO 100-bränsle förbryllas man över valet att dra ner reduktionsplikten till sex procent.

– Detta handlar inte om någon egen politisk åsikt men jag menar att det är ett jävla steg tillbaka och inte mer än spel för gallerierna. Sänkningen som föreslagits handlar om att regeringen på ett taffligt sätt ska kunna införliva sina vallöften, säger Göran Gross som äger Dyvik Marina och tillhörande sjömack.

Från dess att Dyvik började erbjuda HVO 100 under sommaren 2020 har priset fluktuerat rejält. Till en början var skillnaden mellan konventionell diesel och HVO 100 inte mer än 1,5 kronor litern. Men när efterfrågan på det vegetabiliska drivmedlet steg skenade plötsligt priserna iväg. Något som vi på Hamnen berättade om inför fjolårets båtsäsong och som vid tillfället oroade Patric Borén, vd på Dyvik.

Fossilfritt i framtiden

Vad en kraftigt sänkt reduktionsplikt kan betyda för priset på HVO 100 är svårt att förutspå. Men när vi frågar Göran Gross om hur han tror att sänkningen kommer påverka båtlivets utsläpp är svaret solklart.

– I och med att vi haft en lagstiftning som minskar utsläppen så kommer detta nya utspel bara betyda mer föroreningar för och från båtlivet, säger Göran Gross.

Samtidigt påtalar han också hur flera andra sjömackar och marinor tagit ställning i frågan om vilket bränsle man ska förse gästande båtar med.

– Båtlivet har tagit ansvar. Eftersom båtmotorer är inte högmoderna och sällan gjorda för etanol tog vi och flera andra sjömackar beslut om att servera 98- istället för 95-oktanig bensin. Därtill så märker man också hur fler och fler har HVO 100 som ett alternativ vid pumpen och det är såklart positivt, säger Göran Gross.

I samband med beskedet att sänka reduktionsplikten meddelade Tidöpartierna att båtlivet bör fortsätta med det utblandade bränslet. Detta är dock ingenting som Göran tror kommer att följas.

– Nej, det är en undanflykt. Båtlivet utgör en så pass liten del av den stora bilden. Skulle man vilja behålla miljöaspekten inom båtsektorn så skulle man tagit bort moms på HVO 100 och alkylatbensinen. Det skulle inte kosta så mycket för statsapparaten men däremot ha stor påverkan på miljö och klimat, säger Göran Gross.

Hur kommer ni på Dyvik att agera nästa sommar när priserna på vanlig diesel kan sjunka drastiskt?

– Vi kommer att fortsätta med samma koncept och kör på det hela vägen ut. Det skulle kännas fördärvligt att backa när vi har tagit hela steget även om vi skulle kunna spara pengar på att återgå till konventionella drivmedel.

Många har läst

Populära båttester

Skippo Upptäcker

Båtliv på höst och vinter

Sommaren är över – snart dags för fixsäsong!

Hållbarhet & miljö