Roderhaveri på INEOS Britannia orsakade rejäl krasch
America’s Cup syndikatet INEOS Britannia har delat bilder av ett rejält haveri från gårdagens rodertest. Ingen i besättningen kom till skada men laget har nu ett rejält reparationsarbete framför sig. Se kraschen i klippet!
Det började som ett vanligt rodertest av B-rodret på syndikatet INEOS Britannias båt T6. Farkosten kopplades upp för att bogseras bakom en motorbåt och kom som planerat upp på sina bärplan. Men plötsligt gick något väldigt snett.
– Vi gav oss ut för att genomföra ett par bogseringstester utan rigg på båten. Det fanns ett par saker som vi ville titta närmre på i hur rodret fungerar under olika förhållanden, säger Giles Scott, rorsman ombord på INEOS Britannia.
Krafterna i rodret blev dock allt för stora och plötsligt krängde båten till. På en knapp sekund stävar T6 helt åt andra hållet.
Se kraschen i klippet ovan.
– Allt gick relativt fort. Man kan se hur rodret börjar kränga för att tillslut ge vika. Som tur väl var så kom ingen tillskada men vi har en del skador på båten att ta itu med. Det är såklart inte vad vi vill eller behöver i nuläget men det viktiga är att alla oskadda, säger Giles Scott.
På bilderna syns hur hjärtstocken vikts och tagit stor skada. Hur lång tid det kommer ta att åtgärda skadan kan INEOS Britannia i nuläget inte ge svar på. Först måste man ta reda på precis vad som orsakade haveriet.
– Vi pressade båten till sitt yttersta idag och gick över tyvärr gränsen. Det ljusa sidan av det hela är att vi nu har en bättre förståelse för var gränserna går, säger Giles Scott.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…