Renoverad – Svenska Högarna står åter stark
Den har tjänstgjort troget på Sveriges kanske mest utsatta plats sedan 1874 och var rejält sliten när Patrik Björklund och hans bygglag ryckte ut för en omfattande renovering.
Senaste gången som någon lade en varsam hand på Svenska Högarnas fyr var för 24 år sedan då Sjöfartsverket ägde den. Men då stannade det vid lite ytliga kosmetiska insatser.
Idag är det är det Edvard Sjöbloms stiftelse som är ansvarig för underhållet och om två veckor är Patrik Björklund och hans bygglag färdiga med en mer grundlig renovering av fyren som pågått sedan den 2 maj.
Så nu är frågan – kommer vi att känna igen den stolta Heidenstam–fyren efter att ni har varit där?
– Ja absolut. Vi har försökt att renovera utan att förändra – så långt det är vettig – så den är sig lik i stort. Men om man synar den i svetssömmarna så ser man just – svetssömmar. Det är bättre än de nitar som man använde på 1800-talet innan svetsen var uppfunnen, säger Patrik Björklund.
Snart klar – Patrik Björklund har varit ytters ansvarig för renoveringen av fyren.
Vad var jobbigast?
– Det var nog att samla upp all giftig blymönja som lossnade när vi blästrade fyren. Sådant får förstås inte spridas ut i naturen så det gällde att förhindra det. Vi lade ut textildukar runt omkring för att samla upp allt.
Vad var svårast?
– Det var att ersätta all metall som hade rostat och som inte höll måttet. Det mesta av metallen är bärande så det är inte bara att riva bort allt och ersätta med nytt. Då rasar fyren. Vi fick alltså skära bort en bit i taget och ersätta den med en ny bit, om och om igen, tills konstruktionen blev stark igen. Jag tror inte att fyren hade stått upprätt i mer än tio år till utan renoveringen.
Hur är det annars att arbeta längst där ute i ytterskärgården?
– Det är spännande på många sätt. Man måste hela tiden anpassa sig till naturkrafterna. Jag är hemma på fastlandet för tillfället men som exempel kan nämnas att vi har två svetsare på plats som är klara, men som inte kommer därifrån på grund av blåsten.
Om två veckor är jobbet klart och då ryker byggställningarna.
När blir ni klara med hela renoveringen?
– Vi packar ihop och far hem om två veckor. Då kan fyren stå stolt och stark där ute i ytterligare många år framöver, avslutar Patrik Björklund.
Fakta om fyren:
År 1855 byggde man en fyrbåk på Svenska högarna som 1874 ersattes av den fyr som tjänstgör där idag. Den är konstruerad av Gustav von Heidenstam (far till författaren och poeten Verner von Heidenstam.)
Fyren automatiserades 1966 och avbemannades 1968. Fyrplatsen blev dock snart åter bebodd. År 2005 bodde fyra personer på ön. De arbetar bland annat åt Naturvårdsverket och Skärgårdsstiftelsen, samt SMHI som har en väderstation på ön.
Svenska Högarna
Tornets höjd: 18,4 m
Lyshöjd: 31 m ö h
Byggår: 1874
Byggnadstyp: järntorn med fackverksstag
Färg: röd
Lysvidd: 15 nautiska mil
Fyrkaraktär: LFl W 15s 15M
Koordinater: 59°26′37.5″N 19°30′6.3″Ö
Fyrnummer (svenskt): 280000
Fyrnummer (internationellt): C6460
Mer info: https://skargardsstiftelsen.se/omrade/svenska-hogarna/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…