Raymarine återkallar autopiloter – ”Stoppa användning omedelbart”
Marinelektronikjätten Raymarine återkallar två av sina autopilotsystem. Enligt tillverkaren kan en felaktig komponent få systemet att gira okontrollerat och därmed utgöra en säkerhetsrisk.
Modellerna det rör är Raymarines ACU-150 och ACU-400 autopilotsystem som tillverkats under juni och juli i fjol. Anledningen till återkallandet är att kontrollenheterna utrustats med en felaktig komponent. Systemen kan fungera precis som vanligt för att plötsligt sluta fungera vilket gör det viktigt för konsumenter att undersöka om har en av de aktuella modellerna ombord på sin båt.
Vad är det då som kan gå fel?
Enligt Raymarine själva kan den felaktiga komponenten förkorta livslängden, hindra båten från att gira alternativt få systemet att gira okontrollerat åt ett håll. Dessa problem kan endast åtgärdas genom att koppla bort autopiloten.
Läs även:
Storvarvet återkallar båtar – felmontering sänkte segelbåt i Östersjön
Inflyttning i Sandhamns omtvistade lägenheter – såldes till rekordpris
Överdriven rädsla för brand i elbilar på färjor
Så går du tillväga om du har en av de berörda enheterna
Om man äger en av de modeller som omfattas i återkallelsen erbjuder Raymarine att byta ut och installera en korrekt fungerande enhet utan någon extra kostnad.
– Om din enhet påverkas, eller om du är osäker, stoppa användning omedelbart och kontakta din certifierade Raymarine-återförsäljare. De kommer att undersöka din enhet. Om den tillhör den påverkade gruppen kommer de att ordna med att kostnadsfritt installera en ersättnings-ACU. Den ersättnings-ACU:n kommer att omfattas av återstående garanti för din befintliga enhet, skriver Raymarine i sin kommuniké.
De modeller och serienummer som omfattas är:
ACU-150 (E70430) – 0720203, och 0620001 till 0720131.
ACU-400 (E70100) – 0420339, 0920329, och 0620001 till 0720151.
Raymarine rekommenderar alla som har en av de aktuella autopilotsystemen att notera inställningar i Dockside Wizzard och kalibrera systemet efter att det har bytts ut av en certifierad försäljare eller reparatör.
Mer information återkallelsen och hur du tar reda på om din autopilot berörs hittar du här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…