Ny undersökning visar "Morgondagens båtliv"
En ny generation människor drömmer om ett liv till sjöss. Det är en grupp om 2,5 miljoner unga människor, främst kvinnor från storstäderna som vill ge sig ut i fritidsbåt.
2,5 miljoner unga människor vill ut på sjön
Men den nya gruppen längtar inte efter ett ”traditionellt” båtliv. Det visar en nyligen genomförd undersökning som utförts med data från Research International/SIFOs Orvesto-databas, samt intervjuer i fokusgrupper på uppdrag av Båtmässorna på Stockholmsmässan samt branschförbundet Sweboat.
Morgondagens båtmänniskor kan delas upp i två grupper, ”äventyrliga individualister” och ”sociala traditionalister”.
Flest kvinnor
Den ena gruppen består av 2,5 miljoner unga människor mellan 25-45 år, och här är det kvinnorna som dominerar. Lite generaliserat kan sägas att hon är en ”äventyrlig individualist” som ser livet till sjöss som en fantastisk källa till starka, minnesvärda upplevelser. Det handlar om upptäckarglädje, om njutning, om natur och umgänge i marin miljö. Grunden för denna grupp är en uttalad kärlek till livet till sjöss. Man lever dock tillsammans, sambo eller gifta med barn. I vissa fall barn som redan flyttat ut. Man bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i de mellanstora städerna eller i storstäderna. Ekonomiskt ligger man på genomsnittet.
Den ”gamla båtälskaren” finns kvar
Den andra gruppen har samma syn som de traditionella båtägarna. De kan kallas ”sociala traditionalister”. Den här gruppen består övervägande av män i medelåldern, 30-45 år, med unga eller nybildade familjer. De kan vara med eller utan barn men genomgående är att man har hyggligt god ekonomi. Bostadsorten har överrepresentation i två ytterligheter, nämligen Stockholm och Göteborg å ena sidan, och småorter å andra sidan. Till den här gruppen hör även barnen i hushåll som redan har båt, alltså killar och tjejer i övre tonåren som ser sig själva som blivande båtägare på egen hand. Intresset bland dessa ungdomar är egentligen enastående högt, sannolikt beroende på att de levt med båtlivet under uppväxten. Men samtidigt är det lika tydligt hur intresset sjunker efter bara några få år, när studier, arbete och andra intressen tar allt mer tid.
Det är personer som bestämt sig att köpa båt av något slag, och ibland ställt upp en tidsram för sitt köp. Om vi ser till dem som planerat att köpa båt inom de närmaste två åren så är det 150.000-250.000 personer. Om vi inte sätter någon specifik tidpunkt ökar antalet dramatiskt till drygt 700.000 personer
Många drivkrafter
Framtidens båtmänniskor har ungefär samma drivkrafter som befintliga båtmänniskor, i ungefär samma ordning: naturupplevelser, avkoppling, frihetskänsla, gemenskap och fiske.
Bland de drivkrafter som inte är påfallande starka hittar vi exempelvis möjligheten att kappsegla/tävla, fartupplevelser, roliga tillbehör och kringattiraljer samt att vara en del av båttraditionen i sig. Samtliga av dessa faktorer placerar sig längst ned på listan.
Även flera hinder
Men framtidens sjöfolk ser också hinder och svårigheter med att köpa och äga båt, de har andra och nya behov, krav och förväntningar. De har en uppfattning om att båtlivet är kostsamt, båten kräver besvärlig skötsel och underhåll. Kunskapsbrist, dvs. att man måste lära sig mycket och gå kurser är också en tröskel för att komma ut på sjön.
De minsta problemen som man lyfter fram är bland annat brist på sällskap (dvs. man har någon att dela detta intresse med), att man känner sig tvingad in i en båtlivskultur samt att det skulle vara för långt till lämpliga vattendrag. Relativt få, 15 procent, lyfter fram ”makes/sambos ointresse” som hinder.
Utmaning för branschen
För att möta de nya önskemål som den nya gruppen har, krävs att branschen ställer om sig. Morgondagens båtliv innebär definitivt inte ”business-as-usual” för båtbranschen. Båten är inte alltid i centrum för den nya båtköparen, utan vad man kan uppleva med båten. Det är sannolikt att många måste se över strategier för både produktutveckling och marknadsföring för att gå det gamla och nya båtfolkets krav till mötes, samtidigt som det är uppenbart att här öppnar sig mängder med nya affärsmöjligheter. Konkret kan det handla om att sälja båtar till tjejer som inte är intresserade av själva båten! Kanske är det dags för branschen att definiera om sig, från att vara en bransch fokuserad på båtar till en som erbjuder upplevelser till sjöss.
Fakta om undersökningen
Stocksholmsmässans studie om Morgondagens båtliv har genomförts med faktainsamling under hösten 2005 och analysarbete under våren 2006 av konsultbolaget RealitryCheck Consulting. Studien bygger på en sammanställning av data som samlats in genom bland annat källor som Research International/SIFOs Orvesto-databas (totalt 16.000 respondenter varav ca 3.600 båtägare). Åtta intervjuer genomfördes också med branschexpertis såsom fackpressskribenter, nyckelpersoner inom fritidsbåtindustrin och företrädare för båtlivsorganisationer. Genomlysning av existerande researchmaterial bl a Båtlivsundersökningen 2004 och Sweboats Branschstatistik.
En viktig del av studien var de kvalitativa data och insikter som kom fram i de fyra fokusgrupper med 8 – 10 medverkande per grupp. Ytterligare en studie bestod i en specialutformad telefonenkät där 804 telefonintervjuer genomfördes. Telefonenkätens främsta syfte var att penetrera icke-båtägande personers syn på fritidsbåtar och båtliv.
För mer information:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stofair.se
Erik Rådström, huvudansvarig för båtmässorna,
08-749 44 10, erik.radstrom@stofair.se
Mats Hagman, pressansvarig, 070-628 12 10, mats.hagman@informedia.se
Björn Lagerkvist, Sweboat, 08-449 55 90, info@sweboat.org
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…