Kraftpaket och klassiker på båtmässan i Götet
Goldfish 50 är en extrem prestandamaskin som passar lika bra för snabba havsfärder som för båtshower. Klassiska IOR-racern Flirt of Paget drar också blickarna till sig.
Därför ställs de ut på båtmässan i Göteborg 2–10 februari.
Det är helt klart att norska Goldfish 50 är en annorlunda båt på många sätt. Design- och prestandamässigt sticker den minst sagt ut med sina 7,2 ton, 50 fot, 1 200 hästkrafter och en maxhastighet på 60 knop.
En prototyp visades upp på Oslomässan i september, men renodlad premiär för en slimmad och förbättrad variant blir det på Båtmässan i Göteborg i februari.
– Jag har provkört den och det var en oerhört häftig upplevelse. Vi låg i 30-35 knop och plöjde i 3,5 meters sjö. Rätt pampigt, säger Alexander Hassellöv, säljchef på Powerboat Marine på Bohus-Malmön.
Båten har inget överbygge utan är helt öppen.
– Det känns som att man är så nära vattnet trots att man är i en stor båt. Det är en riktigt häftig känsla.
Prislappen ligger från sju miljoner kronor och uppåt.
– Sett till kvalitet och prestanda är det väldigt rimligt. Jämför man andra båtmärken i den storleksklassen ligger vi bra till, säger Alexander Hassellöv.
Se fler bilder av Goldfish och filmen när norska båtliv testar besten.
IOR-båtarna från 70-och 80-talet skiljer sig rejält från dagens kappseglingsbåtar. Klassiska Flirt of Paget har renoverats och ställs nu ut på båtmässan i Göteborg.
En annan udda skapelse som kommer att visas upp på Båtmässan är kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.
– Vi seglade lite grann i början, men den var i stort behov av renovering och min stora drivkraft är att göra något bättre än vad det var. Den är ju tillverkad som ett tävlingsredskap och byggdes inte för att vara bra 30 år senare. Det är dags att ta den till en bättre nivå, säger Lasse Klingström.
Flirt of Paget höll stilen med vackra träsidor. Hur den ser ut efter helrenoveringen får man reda på i februari.
Renoveringen har pågått sedan 2008 och den är i nyskick utvändigt. Det ska jobbas på båten under mässan.
– Vi har hela tiden sagt ”nästa sommar ska den var färdig”, och så har det låtit år efter år. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Det har kostat mer än det smakar, men det är väldigt roligt att bygga. Jag brinner för det här, säger Lasse Klingström.
Se mer om renovering från Flirt of Pajets egen Youtubekanal.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…