Kraftpaket och klassiker på båtmässan i Götet

Goldfish 50 är en extrem prestandamaskin som passar lika bra för snabba havsfärder som för båtshower. Klassiska IOR-racern Flirt of Paget drar också blickarna till sig.
Därför ställs de ut på båtmässan i Göteborg 2–10 februari.
Det är helt klart att norska Goldfish 50 är en annorlunda båt på många sätt. Design- och prestandamässigt sticker den minst sagt ut med sina 7,2 ton, 50 fot, 1 200 hästkrafter och en maxhastighet på 60 knop.
En prototyp visades upp på Oslomässan i september, men renodlad premiär för en slimmad och förbättrad variant blir det på Båtmässan i Göteborg i februari.
– Jag har provkört den och det var en oerhört häftig upplevelse. Vi låg i 30-35 knop och plöjde i 3,5 meters sjö. Rätt pampigt, säger Alexander Hassellöv, säljchef på Powerboat Marine på Bohus-Malmön.
Båten har inget överbygge utan är helt öppen.
– Det känns som att man är så nära vattnet trots att man är i en stor båt. Det är en riktigt häftig känsla.
Prislappen ligger från sju miljoner kronor och uppåt.
– Sett till kvalitet och prestanda är det väldigt rimligt. Jämför man andra båtmärken i den storleksklassen ligger vi bra till, säger Alexander Hassellöv.
Se fler bilder av Goldfish och filmen när norska båtliv testar besten.
IOR-båtarna från 70-och 80-talet skiljer sig rejält från dagens kappseglingsbåtar. Klassiska Flirt of Paget har renoverats och ställs nu ut på båtmässan i Göteborg.
En annan udda skapelse som kommer att visas upp på Båtmässan är kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.
– Vi seglade lite grann i början, men den var i stort behov av renovering och min stora drivkraft är att göra något bättre än vad det var. Den är ju tillverkad som ett tävlingsredskap och byggdes inte för att vara bra 30 år senare. Det är dags att ta den till en bättre nivå, säger Lasse Klingström.
Flirt of Paget höll stilen med vackra träsidor. Hur den ser ut efter helrenoveringen får man reda på i februari.
Renoveringen har pågått sedan 2008 och den är i nyskick utvändigt. Det ska jobbas på båten under mässan.
– Vi har hela tiden sagt ”nästa sommar ska den var färdig”, och så har det låtit år efter år. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Det har kostat mer än det smakar, men det är väldigt roligt att bygga. Jag brinner för det här, säger Lasse Klingström.
Se mer om renovering från Flirt of Pajets egen Youtubekanal.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…