Klassiska ångfartyget s/s Norrtelje riskerar att skrotas

Det k-märkta fartyget s/s Norrtelje kan snart ha gjort sitt som stolt symbol och som självklar del av Norrtäljes stadsbild.

Norrtelje_angbat_inledning

Sagan om s/s Norrtelje kunde ha slutat på skroten redan för 55 år sedan. Ett öde som en då nybildad stiftelse dock lyckades avstyra genom köpa fartyget för 100 000 kronor. Nu är det dags igen. Den här gången beräknas notan landa på tolv miljoner kronor. Pengar som måste till för ett renoveringsbehov som är lika stort som akut.

Se också:
K-märkta fartyg får en miljon i renoveringsbidrag

Nu som då, för 55 år sedan, så är det sagda stiftelse som s/s Norrtelje har att hoppas på.

– Det är väldigt mycket pengar men vi är försiktigt optimistiska, säger Maja Åkerman. Hon fortsätter:

”Länge leve SS Norrtelje”

– Stiftelsen håller som bäst på att dra igång kampanjen ”Länge leve SS Norrtelje” där vi hoppas få stöttning från såväl privatpersoner som företag för att rädda båten. Vi tänker oss att privatpersoner, sponsorer och kommunen ska kunna dela på notan i tre lika delar och när det gäller den sistnämnda så har vi redan fått klartecken.

Det k-märkta fartyget s/s Norrtelje kan snart ha serverat sin sista gäst om man inte lyckas finansiera renoveringen på 12 miljoner kronor.

s/s Norrtelje byggdes år 1900 på William Lindbergs Verkstads- och Varfvs AB och ansågs av många vara något av ett mästerverk. Eller som ett av fartygets senare befälhavare, kapten Erik Westerberg, ska ha sagt:

”Det finns inte något bättre byggt fartyg än s/s Norrtelje”. Båten trafikeracde huvudsakligen Stockholm-Furusund-Norrtälje men tjänstgjorde senare också som Ålandsbåt med dagliga turer mellan Norrtälje och Mariehamn.

Roslagens drottning

Sedan 1968 har fartyget tjänat som flytande restaurang längst in i Norrtäljeviken.

– Men hon är också ett levande museum och ett kulturarv. Hon kallas till och med ”Roslagens drottning”, avslutar Maja Åkerman.