Just nu – skärpt kontroll av strandskyddet i Kungsbacka
Häpp, häpp, häpp, häpp – hur står det till med strandskyddet här då? Kungsbacka skärper kontrollen för att försäkra sig om att alla ska kunna vistas i strandnära områden – och att känslig natur och djurliv skyddas.
Kontrollen sträcker sig mellan Tjolöholm och Kungsbacka fram till och med den 24 maj. Avsikten är att se till att strandskyddet efterlevs. Skyddet handlar om alla ska kunna vistas i strandnära områden och att känslig natur och djurliv ska skyddas. Många vattenlevande organismer är också beroende av orörda strandnära livsmiljöer.
”Viktigt för mångfalden”
– Den värdefulla natur som finns i strandområden är viktig för den biologiska mångfalden. Vi tittar på att reglerna kring strandskydd följs, det vill säga att tillgängligheten till strandzonen inte begränsas eller försvåras och att växt- och djurliv inte påverkas. Det kan till exempel handla om att skyltar med avhållande budskap satts upp eller att andra privatiserande åtgärder utförts, säger miljöinspektör Eva Solbräcke, Bygg- och miljöförvaltningen, Kungsbacka kommun.
Det händer att de som har hus eller mark inom strandskyddat område inte alltid vet vad de får lov att göra. Inom strandskyddat område är det utöver att uppföra nya byggnader eller ändra utförande och användningsområde, förbjudet att sätta upp skyltar, bygga staket, plantera häckar, eller anlägga gräsmatta, för att nämna några åtgärder.
Det är inte ovanligt att hus- eller markägare inom strandskyddat område saknar kunskap om reglerna. De fastighetsägare som bor i området längs med havskusten efter Tjolöholm och fram till Kungsbacka har fått information om att kommunen gör tillsyn av strandskyddet under maj månad.
300 meter gäller
Strandskydd gäller vid alla kuster, sjöar och vattendrag 100–300 meter från strandlinjen på land och ut i vattnet, med undantag inom exempelvis vissa detaljplanlagda områden. Vid vår kust gäller 300 meter. Om man inom strandskyddat område funderar på att bygga eller vidta en åtgärder ska man söka dispens hos kommunen eller länsstyrelsen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…