Hyundai beställer världens största bilfartyg – lastar 10 800 bilar
Rättare sagt så är det Hyundai Glovis, logistikjätten kopplad till Hyundai-Kia gruppen som beställt denna bjässe. När fartyget står färdigt kan det bli det största genom tiderna.
Vi säger ”kan bli” då det rör sig fort inom denna industri. Det har knappt gått en månad sedan det svensk-norska rederiet Wallenius-Wilhelmsen meddelade att de beställt ett rekordstort fartyg som ska kunna frakta 9 300 bilar.
Denna siffra överskuggas dock av denna nya bjässe som byggs av biljätten Hyundais rederigren. Med en kapacitet på 10 800 bilar är den sannerligen i en klass för sig själv. Den första exemplaret väntas stå färdig 2027 men att de nya fartygen ska kunna förbli i drift i 20 år framöver.
Men kommer rekordet att stå sig?
Sedan pandemin har efterfrågan på bilar ökat rejält. Detta i samband med att det funnits en brist på bilfartyg specialanpassade för att frakta från tillverkningsland till de länder där bilarna ska säljas har skapat långa väntetider för att skeppa bilar från punkt A till B.
Att man nu på en väldigt kort tid sett att flera rederier försöker möta denna efterfrågan kan vara ett tecken på att Hyundais rekordstora fartyg inte kommer att få hålla sitt rekord särskilt länge.
Enligt uppgifter till flera utländska medier ska det röra sig om totalt 12 fartyg man vill bygga. Enligt tidsskriften TradeWindsNews är Hyundai i långt gångna diskussioner med två kinesiska varv som säger sig kunna bygga sex skepp vardera.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…