Hyundai beställer världens största bilfartyg – lastar 10 800 bilar
Rättare sagt så är det Hyundai Glovis, logistikjätten kopplad till Hyundai-Kia gruppen som beställt denna bjässe. När fartyget står färdigt kan det bli det största genom tiderna.

Vi säger ”kan bli” då det rör sig fort inom denna industri. Det har knappt gått en månad sedan det svensk-norska rederiet Wallenius-Wilhelmsen meddelade att de beställt ett rekordstort fartyg som ska kunna frakta 9 300 bilar.
Denna siffra överskuggas dock av denna nya bjässe som byggs av biljätten Hyundais rederigren. Med en kapacitet på 10 800 bilar är den sannerligen i en klass för sig själv. Den första exemplaret väntas stå färdig 2027 men att de nya fartygen ska kunna förbli i drift i 20 år framöver.
Men kommer rekordet att stå sig?
Sedan pandemin har efterfrågan på bilar ökat rejält. Detta i samband med att det funnits en brist på bilfartyg specialanpassade för att frakta från tillverkningsland till de länder där bilarna ska säljas har skapat långa väntetider för att skeppa bilar från punkt A till B.
Att man nu på en väldigt kort tid sett att flera rederier försöker möta denna efterfrågan kan vara ett tecken på att Hyundais rekordstora fartyg inte kommer att få hålla sitt rekord särskilt länge.
Enligt uppgifter till flera utländska medier ska det röra sig om totalt 12 fartyg man vill bygga. Enligt tidsskriften TradeWindsNews är Hyundai i långt gångna diskussioner med två kinesiska varv som säger sig kunna bygga sex skepp vardera.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…