Målgång för VOR i Göteborg
Göteborg blir värdstad för Volvo Ocean Race både 2015 och 2018.
– Göteborg befäster sig nu som en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder, säger kommunordförande Anneli Hulthén.
– Göteborg är en perfekt plats för att avsluta ett globalt evenemang av den här storleken, säger Frostad som har egna meriter som Volvo Ocean Race-seglare.
Det känns bra att veta att vi, efter att ha seglat tiotusentals sjömil runt jorden, kommer att anlända till en värdhamn med alla nödvändiga förutsättningar och kunskaper för att skapa ett fantastiskt evenemang – och som dessutom har en historia som ger en känsla av att tävlingen kommer hem.
Den kompletta listan över racets värdstäder 2014/2015 är ännu inte offentliggjord. Men klart är att starten sker i Alicante i Spanien med första stop-over i Recife i nordöstra Brasilien och att lagen senare gästar Auckland i Nya Zeeland innan de rundar Kap Horn och styr mot ett andra brasilianskt stop-over, i Itajaí. Fler hamnstopp tillkommer. Göteborg har två gånger tidigare varit värdstad för Volvo Ocean Race:
• 2002 på Eriksberg där omstöpningen av det anrika varvsområdet till modernt bostadsområde då just påbörjats.
• 2006 på Lindholmen, en annan del av gamla varvs-Göteborg, där den förändringsprocess som då fick fart lett till att området idag hyser universitetscampus, Lindholmen Science Park, flera huvudkontor och företag med totalt 25 000 anställda.
Göteborg var värdstad för näst sista stoppet i Volvo Ocean Race år 2002 och målgång 2006. Nu kommer båtarna tillbaka.
– Nu sätter vi fokus på Frihamnen och området på båda sidor Göta älv mitt i stan, säger Anneli Hulthén. Volvo Ocean Race blir en kommunikations-plattform för två av våra största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden och arbetet inför 400-årsjubileet 2021. Vi vill stärka Göteborgs och regionens kärna och dessutom göra Göteborg till en internationell förebild för hållbar utveckling.
Göteborg & Co, som utvecklar och marknadsför destinationen Göteborg, har haft uppdraget att värva Volvo Ocean Race till staden.
– Vi har konkurrerat med fler världsstäder än någonsin, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Som alltid när Göteborg söker stora evenemang handlar det inte om hur mycket pengar vi satsar – utan om vår kreativitet att utveckla både evenemanget och staden.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…