Färja kolliderade med pir i Malmö – kaptenen föll i vattnet
Efter att Finnlinesfärjan kolliderat med piren gick kaptenen för att inspektera skador. Då gav kajen vika och mannen föll i vattnet. Vad som orsakat olyckan ska nu utredas.
Det var på söndagsmorgonen som M/S Finnpartner, ett så kallat ”roll on-roll off/passagerarskepp” ägt av Finnlines, kolliderade med en pir i Malmö. Fartyget anlöpte Malmö på sin vanliga rutt från Travemünde.
När fartygets kapten sedan gick för att inspektera skadorna gav kajkanten vika och mannen föll i vattnet.
– Några som jobbade i hamnen skickade ner en stege så han kunde komma upp, säger Anders Lennholm, räddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen, till Sydsvenskan.
Kaptenen låg i vattnet i cirka tio minuter innan han kunde räddas. Enligt Sjö- och flygräddnignscentralen ska han inte ha behövt vård efter olyckstillfället.
Ombord på fartyget befann sig 208 passagerare och 36 i besättningen. Ingen ska ha kommit till skada eller behövt vård i samband med kollisionen.
Skador ska utredas
Piren är en del av Copenhagen Malmö Port och tog som tidigare nämnt skada vid kollisionen. Hur omfattande dessa är kommer dock att behöva utvärderas genom kontroller från både land och vattensidan.
Inga läckor eller mer omfattande skador på fartyget upptäcktes efter olyckan och M/S Finnpartner kunde göra nästa avgång som planerat under söndagskvällen.
Anledningen till kollisionen är än så länge okänd. På sin hemsida skriver Finnlines att man öppnat en intern utredning för att kartlägga vad som har lett till olyckan.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…