Bensinkriget – Mercury svarar med ny V8
Som på en given signal har intresset för bensininombordare ökat efter en lång tids total dominans av dieselinombordare. För en månad sedan rapporterade Hamnen.se om Volvo Pentas nya V6:or. Här är Mercurys svar på tal.
Mer kraft, högre vridmoment och en anmärkningsvärt tyst och jämn gång. Det är vad som utlovas i Mercury/MerCruiser 6,2-liters V8-drevmotor som nu kommer i två varianter (300 och 350 hk).
Samtidigt deklarerar man stolt att den nya motorn är för marin användning hela vägen från grunden. Något som man kan tycka borde vara självklart. Men alls icke har varit det.
Det vanliga har varit att man tagit en avsevärd genväg genom att marinanpassa en redan befintlig bilmotor. I den Mercury/Mercruisers nya V8:an finns dock inga eftergifter för en tillvaro på vägarna.
Bättre vridmoment
Till de nya finesserna hör bland annat ett insugningssystem som med sina långa vridna kanaler optimerar luftflödet och ger ett förbättrat vridmoment och därmed bättre acceleration.
Det ovan nämnda är en funktion som är en bra hjälp när man till exempel kör i långsam planingsfart utan att plötsligt ramla igenom planingströskeln.
Mer pålitlig
Listan med funktioner kan också fyllas på med insugsljuddämpare som dämpar buller, ett helt nytt spjällhus bakpå motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen samt ”säsongsförlängande dräneringssystem” som säkerställer pålitligheten under den känsliga övergångstiden mellan säsongerna.
Sist men inte minst finns tillvalet joystickstyrning som gör finmanövreringen till en barnlek.
Större efterfrågan på bensinmotorer
Motortillverkarnas stora nysatsning på bensinmotorer har sin enkla förklaring – efterfrågan har ökat markant efter många år då dieselmotorer har dominerat marknaden på våra breddgrader totalt.
– Men det är egentligen ganska konstigt, säger Anders Tibblin, som är Service Manager på Mercury. Han fortsätter:
Mercury/MerCruisers nya V8 har sverigepremiär på vårens båtmässor.
Läs också om Volvo Pentas storsatsning på bensinmotorer.
Mercury/Mercruiser 6,2 l
Längd: 318 mm
Bredd: 762 mm
Höjd: 559 mm
Vikt (utan drev): 391 kg
Motorstyrka: 350/300 hk
Maxvarv: 5000 – 5400 rpm
Slagvolym: 6,2 l
Bränsle: bensin
Bränsletillförsel: datorstyrd elektronisk insprutning
Kompatibla drev: Bravo One, Bravo Two, Bravo Three
Grundpris (300 hk) med Bravo One: 234 400 kr
Grundpris (350 hk) med Bravo One: 246 000 kr
Mer info: www.mercurymarine.com
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…